Oslo Ess har nå holdt det gående i hele 10 år og har opparbeidet seg en lang liste av meritter. På torsdag, tradisjonen tro, holdt de natt-til-1.-mai-konsert, denne gangen som drive-in på Norges Varemesse Lillestrøm.
Jeg husker veldig godt da den første YouTube-videoen av Lande, Larsson og Nymo begynte å sirkulere. De klimpret på kassegitarene sine mens de sang låten «Alt Jeg Trenger» på et tak i Gamlebyen i Oslo. Det var et frisk pust av norsk musikk, som man ikke visste at man hadde savnet.
Det var et frisk pust av norsk musikk, som man ikke visste at man hadde savnet.
Oslo Ess har sitt utspring fra band som Upstrokes og Silver, og har hentet mye inspirasjon fra grupper som The Clash, Rancid, E Street Band og Dia Psalma. De blir også ofte sammenlignet med Jokke og Raga Rockers siden de synger på norsk. Tekstene handler om blant annet fyll og hverdagslivet, dog med en god dose punk.
Kjernen i bandet består av Åsmund Lande på vokal og gitar, Peter Larsson på gitar og Knut-Oscar Nymo på bass. I en periode var de uten fast trommis, men per i dag er det Eivinn Arctander som innehar denne rollen. De har også med seg Simen Stensland på tangenter. Det skal godt gjøres å ikke ha hørt om disse gutta i løpet av det siste tiåret, da merittlisten har blitt lang.
[iframe width=»560″ height=»315″ src=»https://www.youtube.com/embed/HSIbEqZDXI8″ frameborder=»0″ allow=»accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture» allowfullscreen></iframe]
Pangstart, norgesrekorder og nye prosjekter
Det var da, akkurat på dagen, ti år siden deres aller første konsert.
I desember samme år solgte de for første gang ut Rockefeller, så det kan man kalle litt av en pangstart. Siden da har de gitt ut seks album til og turnert mer enn de fleste. I 2012 tok de den uoffisielle norgesrekorden på antall konserter, med hele 210 show på ett år! Dette er et band som trives på turné, og som gladelig legger til lokale aktiviteter på raideren sin for å oppleve enda litt mer. Som f.eks rafting i Trysil, hvor Knut-Oscar var så nervøs at han skrev testamentet på en serviett før de dro ut.
Man skulle nesten tro disse gutta har flere timer i døgnet enn oss vanlige dødelige.
Man skulle nesten tro disse gutta har flere timer i døgnet enn oss vanlige dødelige. Som det ikke er nok med at de har lagd nye plater nesten hvert år siden oppstarten, lagde de likeså gjerne et nytt band på siden. Dette oppsto etter et meget vellykket samarbeid med rapperen OnklP på låten «Fritt Fram» fra 2012-skiva Verden på nakken, venner i ryggen. OnklP var med på turnéen til Oslo Ess i ett år utelukkende for å være med på denne ene låten på hver eneste konsert.
Lang historie kort: De endte med å danne OnklP og de Fjerne Slekningene, hvor de spiller en «en beinhard hybrid av rap og melodiøse rock-elementer som ikke har blitt gjort før». Dette prosjektet ble også en stor suksess. De ble nominert til Spellemannprisen 2014 i klassen «Urban» for sitt andre album Slekta ll.
Å gi noe tilbake
I 2013 var de klare med sin tredje plate Alle Hjerter Deler Seg. Og som om ikke to band og flere turné-dager enn «hjemmedager» var nok, fant de tid til å «gi noe tilbake». De ønsket å dele oppmerksomheten, så de ga bort 20 000 eksemplarer av sin nye skive til stiftelsen Erlik og til de flotte =Oslo-selgerne, slik at den kunne selges sammen med gatemagasinet =Oslo. Men de ga seg ikke der – de ville også dele scenen. Åsmund Lande har fortalt at de ønsket å lage et arrangement med innhold og mening, og hvor de ønsket å sette søkelyset på arbeidet til Erlik-stiftelsen og skape en møteplass for =Oslo-selgerne og publikum. De slo seg da sammen med by:Larm og laget gratisfestivalen Brylarm.
De ønsket å lage et arrangement med innhold og mening.
– Brylarm for oss er det å kunne invitere og samle alle slags mennesker i Oslo inn under samme tak for én dag, med samhold og musikk som fellesnevner. Strukturelt sett er Brylarm en musikkfestival, men i bunn og grunn dreier det seg om et møte mellom mennesker. Mellom ‘mannen i gata’ og ‘mannen på gata’, skrev de i en pressemelding i 2016.
Brylarm ble dessverre avholdt for siste gang i 2019.
En sirkel er sluttet
De blir kalt et av Norges mest hardtarbeidende band, og det med rette. Det er ikke mange band jeg vet om som har hatt og har så mange baller i lufta likt. Samtidig som de ønsker å ta vare på dem som ikke er like heldige, ved å dele sine goder.
Apropos hardtarbeidende band: For to uker siden kjørte de en av de feteste online-konsertene jeg har sett hittil i denne «online-perioden», sammen med et annet hardtarbeidende Oslo-band, The Dogs. Konseptet var en tak-konsert med en slags «battle» hvor hvert band spilte annenhver låt, med masse pyro og fantastisk video- og lydproduksjon. Utfra hva jeg fikk med meg hadde den 50 000 visninger ved konsertslutt. Jeg følte litt at en sirkel ble sluttet; fra tak-konserten i Gamlebyen for ti år siden til en ny tak-konsert her i hovedstaden.
[iframe width=»560″ height=»315″ src=»https://www.youtube.com/embed/unQXfdTf5KA» frameborder=»0″ allow=»accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture» allowfullscreen></iframe]
Drive-in-konsert med tuting og frontlykter
God lyd og pyro ble det også natt til fredag på Norges Varemesse Lillestrøm, da Oslo Ess klina til med drive-in-konsert. Parkeringsplassen utenfor Varemessa fylte seg sakte men sikkert opp. Jeg vil anslå at det var i underkant av 100 biler der. Dette var undertegnedes første møte med konseptet drive-in-konsert, så det tok litt tid før hodet klarte å forstå at selv om bandet sto et stykke unna, var lyden så mye nærmere, via FM-radioen.
Den største forskjellen fra en vanlig konsert var selvfølgelig at klapping og roping ble byttet ut med tuting og blinking med frontlys.
Bandet åpnet ballet med låten «Gi Meg Noe Dritt» fra debutalbumet. De første låtene ble spilt som perler på ei snor, uten noe mikkmakk imellom. Men etter hvert ble frontmann Åsmund Lande litt varmere i skjorta og hadde litt mer å meddele mellom låtene. Den største forskjellen fra en vanlig konsert var selvfølgelig at klapping og roping ble byttet ut med tuting og blinking med frontlys. Lande spøkte litt med at han skulle ønske det var noen her med hydraulisk fjæring på bilen, slik den kunne hoppe i takt. Nå vugget bilene rundt meg godt i takt med musikke uten hydraulikkens hjelp, så ønsket ble jo nesten innfridd.
En verdig jubileumskonsert
Oslo Ess var ikke like heldige med været som sine venner Jaa9 og OnklP som spilte et par timer tidligere. Men selv om det regnet og ble surt, holdt de fortsatt koken på scenen. Det er det jeg liker så godt med disse gutta; de leverer alltid kvalitet på scenen og sparer aldri på kruttet. Åsmund tok seg også noen turer ut på «catwalken» med gitaren og sikret god kontakt med publikum, avstand til tross. Vi fikk servert en god blanding av nye og gamle låter denne kvelden, som seg hør og bør på en jubileumskonsert. Det eneste jeg savnet, siden OnklP spilte kun noen skarve timer i forveien, var låten «Fritt Fram».
Det var som jul og 17.mai på en gang.
Gleden var stor den dagen bandet kunngjorde at de ville holde konsert på Lillestrøm denne kvelden. For en som vanligvis bruker mesteparten av fritiden til konserter, men som ikke får dratt på noen pga. situasjonen vi er i, var dette som jul og 17.mai på en gang selv om den skulle oppleves fra en bil. Som sagt har jeg lite erfaring med drive-in-konserter, så jeg savnet litt denne stemningen som alltid er å finne i lokalet på Oslo Ess sine konserter. Selv om stemningen i bilen min var upåklagelig, var det fortsatt ikke helt det samme. Alt i alt var det fortsatt et 10-års-jubileum verdig, tatt situasjonen i betrakting. Jeg gleder meg til å følge bandet videre og å oppleve deres forrykende konserter i minst ti år til.
Settliste:
[iframe src=»https://open.spotify.com/embed/playlist/37i9dQZF1DZ06evO0dXDeh» align=»right»width=»300″ height=»380″ frameborder=»0″ allowtransparency=»true» allow=»encrypted-media»></iframe]
Vær den første til å kommentere