Tons Of Rock åpnet årets festival i stor stil med Accept og KORK i Operaen, som ble avsluttet med fyrverkeri på taket.
Vurdering
Accept i Operaen 2019: 4/6Både nytt og gammelt
Etter en intro går teppet ned og Accept og medlemmer fra KORK kommer til syne, sistnevnte for anledningen sminket og utkledd som skjeletter, med en katedral som bakteppe. Vi får først servert tre instrumentale klassiske verk i symfonisk metal-drakt, i form av Mussorgsky’s «Night On Bald Mountain», og Beethoven’s «Scherzo» og «Pathetique», som også er å finne på Wolf Hoffmann’s andre solo-album, Headbangers Symphony. Veggen av fotografer foran scenen blir jaget vekk før vokalist Mark Tornillo entrer scenen for første Accept-låt, «Princess Of The Dawn». Deretter blir det en god blanding av eldre og nyere Accept-låter, som «Stalingrad», «Dark Side Of My Heart», «Breaker», «Shadow Soldiers», «Metal Heart», «Shades Of Death» og «Teutonic Terror», ispedd flere instrumentale klassiske verk, som Tchaikovsky’s «Swan Lake» og «Arabian Dance», og Bizet’s «Aragonaise». Til å begynne med drukner bandet litt i orkesteret, men dette jevner seg ut etterhvert, og lyden er egentlig upåklagelig, med tanke på hvor mange elementer som krever sin plass i lydbildet.
Eneste gjenværende orginalmedlem
Det er en første gang for alt. I dette tilfellet var det både første besøk i Operaen og første konsert med et metalband akkompagnert av et symfoniorkester.
Passelig dose symfonisk metal
Stemningen er god, til tross for at det ikke var lov å ha med seg annet enn vannflasker inn i salen. Det er heller ikke noe å si på responsen, og når band og orkester takker for seg etter klassikeren «Balls To The Wall», virker både musikere og publikum tydelig fornøyd. I forhold til hva de har spilt tidligere på turneen så fikk vi 6 låter mindre, så det var i så måte et ganske amputert sett, men jeg synes allikevel det var en passelig dose symfonisk metal vi fikk servert.
Vær den første til å kommentere