The Touchables er et ukonvensjonelt kammerorkester med virtuosene Guro Skumsnes Moe og Ole-Henrik Moe i spissen. I dag slipper de skiva Noise Is Rest på Conrad Sound.
The Touchables er et orkester med en egenartet og utfordrende tilnærming til kammermusikken. Sentralt i gruppens filosofi er et valg om å bruke instrumenter som gjerne ikke er selvsagte i stilartens tradisjon. Mest markante av disse er nok piccolofiolinen og oktabassen, som begge er avbildet på albumcoveret. Dette er meget sjeldne instrumenter med særdeles markante egenskaper; det fins 8 piccolettofioliner og 9 octobasser i verden. Piccolettofiolinen kan spille toner over 20000htz, mens den enorme oktabassen på 3,85 meter og 90 kilo kan spille toner dypere enn hva mennesker er i stand til å oppfatte (16 htz).
Ikke for hvermannsen
Den enorme oktabassen på 3,85 meter og 90 kilo kan spille toner dypere enn hva mennesker er i stand til å oppfatte.
Av mange assosieres hun gjerne med hennes rockeband MoE, som har gitt ut hele tre album så langt i år. disharmoni har tidligere omtalt møtet med trioens musikk både på skive og i konsertformat. Bandets seneste album, La Bufa, kom ut så nylig som for en uke siden. For albumets låt «Santa Rosa» vil det snart komme en musikkvideo regissert av meksikanske Amat Escalante, som regisserte nevnte «The Untamed» og som også har gjort seg bemerket ved å være regissør for de to seneste sesongene av «Narcos».
Ingenting i midten
«- Du finner dronelandskaper, soniske støymeteoritter, glissandoer av utvidet tonerikdom og ingenting i midten.»
Sammen har de laget et mildt sagt fascinerende album, og oppsummerer lytteropplevelsen med følgende velvalgte ord:
«Det fins ikke noe i mellom. Frekvensene fra octobass og picolettofiolin får synge uforstyrret nesten ved alle sine overtoner. Som om de står på hver sin side av kloden. Men de snakker samme språk. Og de nærmer seg hverandre. De uhørbare frekvensene fra begge sider av skalaen. Du finner dronelandskaper, soniske støymeteoritter, glissandoer av utvidet tonerikdom og ingenting i midten.»
Vær den første til å kommentere