Vurdering
Aldous Harding på Cosmopolite: 6“My strong focus makes me seem shy but I am open”, hevder Aldous Harding underveis i konserten på Cosmopolite. Uansett om vi ser henne stående, dansende eller sittende på scenen, har den newzealandske artisten en intens tilstedeværelse som gjør at man skjønner at dette er viktig for henne.
Vurdering
Aldous Harding på Cosmopolite: 6Når Aldous og bandet kommer inn på scenen, går hun fram til scenekanten, ser mistenksomt på oss og rynker pannen. Skuespill? Jo, kanskje, men framtoningen hennes gjør denne konsertopplevelsen enda mer interessant.
Det er nok også flere enn undertegnede som er lei sjarmoffensiver og fraser av typen «Hello, Oslo» og «Tosen takk!», og nettopp derfor er det befriende å se en artist som bryr seg lite om sånt.
Interessant framtoning
Aldous Harding er kledd i svart og hvitt, men kan langt fra sies å være en svarthvit artist på noe som helst vis.
Selv spiller hun akustisk gitar på mange av sangene, men hun er også innom keyboardet et par ganger, og noen ganger synger hun bare mens bandet akkompagnerer. Musikken har blitt karakterisert som indie-folk, men akkurat det å båssette Aldous Harding er ikke så lett. Det er kanskje ikke så farlig heller.
Mange låter fra det siste albumet
Aldous Harding starter settet med tittellåten fra den fine sisteplata Designer, og fortsetter med «Fixture Picture» fra samme plate. Hun kjører på med «Zoo Eyes» før nydelige «Treasure» gir oss delikat gitarspill av Aldous. Det er sart og nært og låten er tydeligvis en publikumsfavoritt. «I’ve got my eye on you now, treasure», synger Aldous. Etterpå klapper publikum som gale.
Ikke noe prat, bare fullt fokus på musikken. Akkurat slik Aldous vil ha det.
På «Damn» spiller hun piano og synger som Nico. Keyboardspiller Mali Llywelyn kommer inn på de lyse tangentene og sammen spiller de firhendig. Llywelyn maler ut fine, lyse toner, og på slutten får vi forsiktig gitar og fint hornspill.
Fugler, engler og spøkelser
På «What If Birds Aren’t Singing They Are Screaming», er det bare piano, bass og vokal. Aldous er teatralsk og intens og synger om fugler, engler og spøkelser. Det er nesten så vi begynner å tro på både engler og spøkelser der og da, så overbevisende er Aldous.
Det er nesten så vi begynner å tro på både engler og spøkelser der og da, så overbevisende er Aldous.
På sistnevnte slår Aldous takten med en trommestikke mot et keramikkrus. Det er en tøff låt, med skarpe gitartoner og duvende rytme. På slutten får vi til og med se et ganske stort smil fra artisten som gjennom hele konserten nærmest har gjort et poeng ut av å være alvorlig.
En artist som ikke går på akkord med sitt kunstneriske uttrykk
Aldous Harding er en sterk artist som man mistenker ikke går på akkord med sine kunstneriske og musikalske ambisjoner. Gjennom dette får vi konsertopplevelser som på denne fredagskvelden på fine Cosmopolite.
Jeg tør påstå at de aller fleste som overvar konserten gikk hjem med et fornøyd smil om munnen og noen med vissheten om at dette var en av de beste konsertene de har vært på i 2019.
Sjekk ut settlisten her og/eller hør på låtene under galleriet!
Vær den første til å kommentere