En søndag av de sjeldne.
Søndag 27. januar var det duket for «Ecclesia Diabolica Evropa 2019» på Rockefeller. Dette er navnet på turnéen til polske Behemoth, som har siden sin formasjon i 1991 blitt et av de største navnene som finnes i ekstremmetallens verden. Med seg på reisen har de det amerikanske bandet Wolves In The Throne Room, som spiller sortmetall med en litt moderne vri, og At The Gates, et svensk band som anses å være pionerer innen melodisk death metal.
De tre utenlandske bandene får en real norsk velkomst denne søndagskvelden. Kraftig snøfall i kombinasjon med en bitende vind herjer over Oslos gater. Dette virker på ingen måte å være til hinder for oppmøtet. Undertegnede ankommer åstedet kort tid etter dørene har åpnet, og på det tidspunktet starter køen ca. ved dørene til Tilt, et utested som ligger rundt hjørnet for Rockefeller. Det forhenværende publikummet hutrer og skjelver mens de spent venter på å slippe inn på den utsolgte konserten.
Ulvetid
Settlisten består av 3 låter preget av variasjon, mørke ambiente passasjer, og et nærmest hypnotisk uttrykk.
Backdropen åpenbarer seg, og den har et kledelig nærmest Tolkiensk uttrykk. De fem amerikanerne inntar scenen, og etter kort tid ljomer de katakombe-aktige lydene som starter Angrboda gjennom lokalet. Riff, trommer, og Nathan Weavers pinte skriking inntar fort sin rettmessige plass, og det låter dritfett. Vokalansvaret veksler mellom Weaver og Kody Keyworth, hvis vokalstil har et mer kaustisk og Cronos-aktig preg.
Settlisten består av 3 låter preget av variasjon, mørke ambiente passasjer, og et nærmest hypnotisk uttrykk. Låt nummer to ut, The Old Ones Are with Us, er et godt eksempel på sistnevnte; både det mektige hovedriffet og den akustiske messingen er skreddersydd for å sende lytteren inn i en transe. De avslutter konserten med den mektige Born From the Serpent’s Eye, som etter en middelaldersk intro går i «Nemesis Divina»-modus. Midtveis i låten er det en kampklar passasje som minner om Enslaveds Slaget I Skogen Bortenfor, som etterfølges av en storslått finale. «Episk» er et begrep det dessverre har gått inflasjon i, men her passer det virkelig. En stemningsfull kvalitetskonsert!
Wolves In The Throne Room @ Rockefeller: 8/10
Søndagsmosh med svenske veteraner
At The Gates virker å kose seg, og de fremstår svært fornøyd med mottakelsen de får hos publikum.
At The Gates virker å kose seg, og de fremstår som svært fornøyde med mottakelsen de får hos publikum. Etter At War With Reality spør Lindberg i god demokratisk ånd om han skal kommunisere på engelsk eller svensk. Han virker fornøyd når hans morsmål får soleklart mest bekreftende brøl. De mange banger-partiene får lokalets mange knyttnever i lufta, og etter Cold innrømmer han å være imponert over energinivået publikummerne har klart å mane frem på en januarsøndag. «Det känns som en fredag!«, gliser han, og lar seg videre begeistre over moshpiten som finner sted under Death and the Labyrinth.
For undertegnede, som ikke har et altfor nært forhold til At The Gates, ender konserten opp å være litt i lengste laget. Settlisten består av hele fjorten låter, og det bør også fremheves bandets lydbilde ikke er altfor variert. Men fremføringen er utmerket og engasjementet likeså, og etter publikum å dømme fikk blodfansen nøyaktig det de ønsket. Vel blåst!
At The Gates @ Rockefeller: 7/10
Helt sjukt
Det er trolig det drøyeste jeg har sett på Rockefeller noensinne.
Lerretet dropper i det Wolves Ov Siberia starter, og man blir nesten helt lamslått av synet som følger (i tillegg til nesten døv av de ekstatiske brølene fra det smekkfulle lokalet). Scenen har gigantiske bannere, en roterende trekant med alskens visuelle uttrykk, ekstremt mye pyro og gass, og et band som ser ut som de tilhører en eller annen post-apokalyptisk kult. Det er trolig det drøyeste jeg har sett på Rockefeller noensinne.
Nær perfeksjon
Det visuelle spetakkelet matches av et like kraftig lydbilde.
Det er primært kombinasjonen av to elementer som forhindrer meg fra å gi denne helsprø konsertopplevelsen toppkarakter. Det ene er gitarsoloene, som – kule som de enn er – fremstår ofte som litt vel improviserte, og som dermed fikk en tendens til å trekke lytteren ut av transen og bryte «suspension of disbelief«. Det andre er ekstranumrene. Trommeseansen med hele bandet på Coagvla er heftig, men sett under ett er det litt mye midtempo i slutten av konserten, og avslutningen på det hele er litt antiklimatisk. Men summa summarum var dette en nær perfekt konsertopplevelse!
Vær den første til å kommentere