Bandet Yard Act er så britiske som du får dem. De er fra Leeds, snakker med bred aksent og har den svarte humoren intakt. Når de i tillegg plukker opp den satiriske og musikalske arven etter folk som Mark E. Smith og John Cooper Clarke kan man ikke annet enn å like dem.
Vurdering
Yard Act på by:Larm 2021 (blå) 5/6
Vurdering
Yard Act på by:Larm 2021 (blå) 5/6Yard Act beveger seg i det samme postpunk-lende som legendariske The Fall og nyere band som Shame og Fontaines D.C. befinner seg i. Bandet består av vokalist James Smith, bassist Ryan Needham, trommis George Townend og gitarist Sam Shipstone. De to førstnevnte startet bandet i 2019, og vokalist James Smith står for tekstene.
Tekster som er kritiske til det konservative britiske samfunnet, men også bl.a. leverer en bisarr historie om en kvinne som tar livet av sin imaginære, nøtteallergiske og utro partner ved å få ham til å gni peanøttrester i ansiktet.
Første låt, «Strip» starter enkelt med bass og trommer, før den snakkesyngede vokalisten og frontfiguren kommer inn i lydbildet. Oppå der legger gitaren seg, med klassiske, minimalistiske postpunkfraseringer.
«Are you listening? I’m actually very fucking nice»
«Stay with us Oslo, keep it up!», kommer det fra Smith etter at publikum har vist sin tydelige entusiasme over det de får høre. En eller annen i publikum har antagelig fått det for seg at den bebrillede frontfiguren ligner på Jarvis Cocker fra Pulp, for han roper gjentatte ganger «Common People». Bassist Needham replisererer «Yes, we are», mens Smith føyer til «We are communist muck.»
Bandet spiller gjennom et sett på seks låter. Og etter den siste låten «Land of the Blind», roper James Smith: «Oslo, you’ve been fookin’ brilliant!». Etter publikums reaksjon å dømme, mente de det samme om bandet.
Yard Act kommer med en fullengder i løpet av neste år. Det er mange som har store forventninger til den, og bandet vil nok være å finne på festivalplakater rundt om i Europa til sommeren. Er det noen som kan booke dem til en norsk festival? Vi vil ha mer!
Alle foto: Johannes Andersen.
Vær den første til å kommentere