Torsdag 21. september var det duket for lanseringskonsert på John Dee. Oslo-baserte Damokles slipper andrealbumet Swing, Pendulum, Swing gjennom Vinter Records den 6. oktober, hvilket selvsagt fortjener en feiring. Med på kalaset hadde de friskusene i Shevils og Håndgemeng, og det ble en fet helaften for de oppmøtte.
Det tok ikke undertegnede lang tid å svare bekreftende på invitasjonen om å delta på festen. Til tross for begeistring for samtlige tre bands musikk og utgivelser har jeg ikke hatt gleden av å se noen av dem live på en scene tidligere. Å få alle samlet på en og samme kveld var en gyllen mulighet til å rette opp i dette, og den sjangermessige bredden disse tre bandene imellom garanterte en aften preget av variert kvalitetsmusikk.
Håndgemeng
Fra første stund er lyden massiv og mektig, og bandet oser av samspill og spilleglede.
Bandets åpenbare kvaliteter har ikke gått upåaktet hen i undergrunnen, og de har siden skiveslippet hatt rikelig med spillejobber. Dette merkes; Håndgemeng fremstår preget av «match sharpness», for å låne et begrep fra fotballens (!) univers. Fra første stund er lyden massiv og mektig, og bandet oser av samspill og spilleglede.
Et særdeles godt levert sett fra Håndgemeng.
Gjennom hele konserten har bandet et kordialt forhold til publikum. Å være første supportband ut en tidlig torsdag kveld er ikke bare plankekjøring, men Håndgemeng klarer definitivt å overbevise. At finalenummeret fremføres med vokalist Martin Wennberg på gulvet, omringet av headbangende hoder og svette – samt tidvis avkledde – overkropper, sier en ting og to om kvaliteten på konserten. Et særdeles godt levert sett fra Håndgemeng; det eneste pirket jeg kan komme på er savnet etter «Visions In Fire» på settlisten.
Shevils
Mens Håndgemengs varemerke er svære lydvegger av fuzz og psykedeliske utskeielser, orienterer Shevils seg mot et strammere, mer minimalistisk lydbilde preget av perkusjon og pustepauser.
Ventetiden mellom Håndgemeng og Shevils er behagelig kort, og i det sistnevnte begynner å spille blir man fort bevisst på den sjangermessige kontrasten mellom de to bandene. Mens Håndgemengs varemerke er svære lydvegger av fuzz og psykedeliske utskeielser, orienterer Shevils seg mot et strammere, mer minimalistisk lydbilde preget av perkusjon og pustepauser.
Rytmikk er noe Shevils virkelig behersker.
Under sistnevnte skribles følgende i notene mine: «trommeslageren er en maskin«. Rytmikk er noe Shevils virkelig behersker, hvilket også kommer til uttrykk under «Monsters On TV». Singelen fra sistealbumet blir settets høydepunkt for min del – det påfølgende finalenummeret «Blizzard Beach» blir noe antiklimatisk. Dette forsterkes av at bandet ganske plutselig og uanmeldt går av scenen. Man blir litt usikker på om det er performativt eller om det skyldes misnøye; inntrykket er at Shevils ikke helt overvant publikum i samme grad som første band ut.
Damokles
Stikkord er bra driv, fete backingvokaler og sporadiske turer til «effektavdelingen» fra (den stadig mer imponerende) Gøran Karlsvik.
Hans kompanjonger leverer også varene, og andrenummeret blir en utsøkt fremføring av «Our Special Touch» fra deres glimrende debutalbum Nights Come Alive. Lysshowet, som har vært strålende hele kvelden (og signert Joffe Myrvold?) begynner å nå nivåer som anbefales unngått av epileptikere. Hitkavalkaden fortsetter med spretne slagere som «Ms. Misanthropy» og «Bodies Get Bored»; stikkord er bra driv, fete backingvokaler og sporadiske turer til «effektavdelingen» fra (den stadig mer imponerende) Gøran Karlsvik. Tempoet tas ned på den twangy og cinematiske «Miniature Gardens», og det er med glede jeg registrerer at denne personlige favoritten gjør seg såpass bra fra en scene.
Alt i alt en strålende konsert (og kveld generelt!).
Settet avsluttes med de to første singlene fra Swing, Pendulum, Swing, nærmere bestemt tittellåta (som introduseres som en powerballade), og arvesynd-eposet «Downpour For Lifetimes». Stemningsforskjellen mellom de to er tidvis slående; førstnevnte har en melankolsk kjerne, mens sistnevnte kan beskrives som «litt heavy gladpunka». Felles for begge er dog fet skriking og bandets umiskjennelige teft for patos. Alt i alt en strålende konsert (og kveld generelt!), som etterlatte all grunn til å glede seg til plateslippet 6. oktober.
Vær den første til å kommentere