Fabelaktig feelgood fra Devin Townsend!
Vurdering
Devin Townsend på Sentrum Scene 24.11.2019: 6/6
Vurdering
Devin Townsend på Sentrum Scene 24.11.2019: 6/6Den canadiske eksentrikeren herjer for tiden Europa, og søndag 24. november står Oslo for tur. Med Haken som våpendragere turnerer Townsend under banneret «Empath Europe – Volume I», oppkalt etter den bejublede fullengderen Empath som ble utgitt tidligere i år.
Det har vært to gode år for Oslo-baserte fans av Devin Townsend. Kun få dager etter slippet av Empath var han å se på Edderkoppen scene, i et format som i likhet med opptredenen på by:Larm Black 2018 besto primært av Devin og en akustisk gitar. Nå er han tilbake med fullt ensemble, og forventningene er selvsagt meget høye.
Solid support
Supportbandet Haken blir også spennende. De London-baserte progmetallerne har blitt meg anbefalt fra flere hold, uten at musikken har helt funket for meg. Jeg skal likevel innrømme at grunnlaget for denne reservasjonen er basert på få og relativt halvhjerta lytting til enkeltlåter, og jeg er åpen for at inntrykket kan bedres gjennom en konsertopplevelse. Om ikke annet har band i dette segmentet en tendens til å imponere på det instrumentaltekniske plan.
Det veksles konstant mellom interessante riffsammensetninger og halsbrekkende solopartier.
Gjennom settets gang innser jeg at jeg foretrekker instrumentalpartiene, og at vokalen såvel som riffene som følger den trekker ned helhetsopplevelsen noe. Dette har nok mest med personlige preferanser å gjøre; vokalist Ross Jennings kan unektelig synge, og stemme(bruke)n hans kler f.eks. sistenummeret «1985» bra. Mottakelsen fra publikum – som virker å inneholde mange fans av bandet – er god, og jeg sitter igjen med et vesentlig bedre inntrykk av Haken. Kudos til Griffith for hans stoiske scenefremtreden.
Tropisk idyll
I det velkomment korte mellomrommet som skiller Haken fra kveldens hovedattraksjon skal scenen gjennomgå vesentlige endringer. Devin Townsends backingband entrer scenen én etter én, ikledd hawaiiskjorter og introdusert ved navn på backdropens store skjermer. Musikerne får rikelig med respons fra publikum, spesielt Ché Aimee Dorval, som har jobbet med Devin siden 2009 og vært essensiell på f.eks. fan-favoritten Casualties of Cool fra 2014.
Den fargerike «Borderlands» er et overraskende, men velfungerende åpningsnummer.
Den fargerike «Borderlands» er et overraskende, men velfungerende åpningsnummer, og etterfølges galant av «Evermore». Begge låtene er fra Empath, og likhet med mange andre av låtene derfra har de en livsglad energi som kler den tropisk-idylliske estetikken meget godt. Mellom «War» og «Sprite» får vi innblikk i Townsends karakteristiske tankemønstre i det han serverer selvbevisste rants og meta-vitser om undertøy.
Minimalisme og megalomani
Mot slutten av «Sprite» endrer det visuelle uttrykket seg. Øyparadis-temaet ryddes til side, og en mer minimalistisk fremtoning preger både scene såvelt som settliste. Et parti med fire låter fra Ki følger, hvilket gir mening når man først har med en såpass sentral bidragsyter som Dorval på landeveien. Det starter med den enigmatiske «Coast» og slutter med den jammete «Ain’t Never Gonna Win», hvor stjernelaget virkelig får vise hva de duger til.
Lyden på Sentrum Scene er aldeles superb denne kvelden.
Det ordinære settet avsluttes med to flere låter fra Empath, hvorav den første er den gjennomsprelske og ambisiøse «Genesis». I møte med en så megaloman låt skulle man trodd bandet var underbemannet, men den fremføres imponerende prikkfritt til fortjent ekstase fra publikum. Med skjøre ego som begrunnelse gir Devin klare instrukser for hvordan bandet skal klappes tilbake igjen for ekstranumre, før han, Dorval, og de tre kordamene fremfører en akustisk versjon av «Spirits Will Collide», en nestekjærlig låt som kan sies å fange/formidle essensen av den nyeste fullengderen.
Skyhøyt nivå
Helt klart en av årets desidert beste konsertopplevelser.
Kveldens aller siste nummer er den gigantiske «Kingdom» fra Physicist, som selvsagt blir mottatt med henrykkelse fra de oppmøtte og som setter en sterk strek over en fabelaktig konsertopplevelse. Skal man fremheve noe negativt, må det være fraværet av materiale fra klassikeralbum som Ziltoid the Omniscient og Ocean Machine. Transcendence fra 2016 har også et par låter det kunne vært moro å sett live. Med en så rikholdig – og rotete – diskografi som Townsend har, kunne konserten gjerne vart dobbelt så lenge for min del. Men når nivået er så skyhøyt og når det hele låter så bra virker det nesten umoralsk å gi noe annet enn full pott. Dette var helt klart en av årets desidert beste konsertopplevelser.
Vær den første til å kommentere