Sagnomsuste Dimmu Borgir avsluttet Infernofestivalens første dag.
Dimmu Borgir har siden sin oppstart i 1993 blitt et husholdningsnavn både i og utenfor metallkulturen. Med vel over 2 millioner solgte album internasjonalt har bandet blitt den største kommersielle suksessen å utspringe fra sortmetallens tidlige og mer formative fase, og alle bandets skiver fra og med «Death Cult Armaggedon» (2003) til og med «Eonian» (2018) har sikret topplassering (første- og andreplass) på de norske albumlistene.
Det vil være feil å si at det ikke finnes delte meninger om bandet blant ekstremmetallens entusiaster. Dimmu Borgir’s suksessformel de senere årene lener seg blant annet på en mer utstrakt bruk av symfoniske elementer og en mildt sagt nøysommelig produksjon. Det er ikke så mange elementer som knytter Dimmu anno 2019 til den norske sortmetallens vugge på 90-tallet, noe bandet strengt tatt virker å leve helt fint med. Det blir spennende å se om de får vunnet over noen skeptikere i kveld.
En noe antiklimatisk start
Dimmu Borgir har aldri forfektet moderasjon når det kommer til det visuelle uttrykket.
Musikalsk sett starter det dog litt antiklimatisk med fjorårets «Eonian» som tyngdepunkt, og åpningssporet mangler litt energien som trengs av et godt førstenummer. Det bøtes litt på dette med påfølgende Interdimensional Summit. Her mangler det ikke på energi og dramatikk, men låten føles samtidig nesten for stor for scenen.
Bandets forrige album, «Abrahadabra» fra 2010, får også litt spilletid. Gateways er den første av disse til å ljome gjennom lokalet. Bandets fremføring er upåklagelig, men i likhet med på Interdimensional Summit er det litt mange backing tracks i arbeid. Den antemiske Dimmu Borgir gjør en god jobb i å trekke opp publikum, og energinivået i salen er stadig økende.
Bedre og bedre
Settlisten blir mer og mer spennende gjennom konsertens gang.
Bandet fortsetter å se bakover i konsertens andre akt, og spiller blant annet Progenies of the Great Apocalypse fra «Death Cult Armageddon» (2003). Få hvis noen av bandets låter markerer bedre bandets overgang til verdensherredømme og Nuclear Blast-avtale enn dette cinematiske verket. Mye av X-faktoren på studioversjonen tilskrives tidligere medlem og ringrev ICS Vortex, og selv om man savner hans imponerende vokalprestasjoner er det et sterkt nummer. Til jubel og begeistring hos publikum er det Mourning Palace fra «Enthrone Darkness Triumphant» (1997) som får gleden av å avslutte det hele, hvilket gjøres med bravur.
Størrelse er en faktor
Et solid, profesjonelt, og variert show med ganske tilstrekkelig mange godbiter.
Samtidig må dette nærmest forventes når scenen har den størrelsen den har, og bandet gjør en kurant jobb – primært gjennom gestikulasjoner og/eller positurer – i å veve playback-seksjonene inn i showet for øvrig. Gitt settingen kunne også settlisten med fordel lent seg mer mot bandets eldre materiale; undertegnede vil at anta at den gjengse Inferno-publikummer er mer entusiastisk overfor det eldste fremfor det nyeste materialet.
Men alt i alt bør både band og publikum kunne si seg fornøyde. Dimmu leverte et solid, profesjonelt, og variert show med ganske tilstrekkelig mange godbiter.
Vær den første til å kommentere