Efterklang går nye veier uten å miste seg selv.
Vurdering
Efterklang – Altid Sammen: 5/6
Vurdering
Efterklang – Altid Sammen: 5/6Danskene i Efterklang gir i høst ut sin femte fullengder. Den eksperimentelle gruppen har vært lagt på is siden Piramida, som ble spilt inn på Pyramiden på Svalbard. Pausen har de brukt til å slippe tre plater sammen med den finske trommisen Tatu Rönkkö under navnet Liima. Etter flere samarbeid og en turne med blant annet en stopp på Ultimafestivalen på Sentrum Scene, slipper de deres til nå mest popete plate.
Altid Sammen har et atmosfærisk og fint lydbilde, men det er ikke like monumentalt og orkestralt som på forgjengeren. Helt fra åpningssporet «Vi Er Uendelig», minner de mer om svevende, dansk pop enn de tidligere platene, som har tydeligere nikk til Sigur Ròs. For første gang synger Casper Clausen på dansk. Vokalen er mer fremtredende enn før. På «Supertanker» har de til og med lagt på masse klang, for å gi Clausen mer fylde. Han har en behagelig stemme, uten at den kan måle seg med han det høres ut som mye av inspirasjonen til musikken deres kommer fra, Jonsi i Sigur Ròs. Det nærmeste han kommer Jonsi, er når han går opp i stemmeleiet på «Uden Ansikt».
Behagelig og velprodusert
Et velprodusert og relativt komplekst lydbilde.
Det blir sjelden mørkere enn på den melankolske «Verden Forsvinner», men en lekende fiolin liver opp tristessen. De treffer stort sett meget godt på arrangementene, men noen blir litt lange. Spesielt «Under Broen Der Ligger Du» blir med sine over sju minutter langtekkelig, selv med en Molværsk trompet. Det går for tregt og er for lite fremgang i oppbygningen av låten, i motsetning til avslutteren «Hold Mine Hænder».
Nesten-poprock med egenart
Avslutteren er nok platens beste.
Efterklang har med denne platen nærmet seg poprock uten å miste sin egenart. Denne platen kommer nok til å følge meg resten av høsten, og sannsynligvis lenger enn det.
Vær den første til å kommentere