En varm og lun kveld med Jonas Fjeld i Olavshallen

Foto: Ivar Rømo
Fredag kveld ga Jonas Fjeld en konsert i Olavshallen i Trondheim hvor han oppsummerte sin lange karriere som artist, Jonas Fjeld entrer 70-sonen. Det ble både et musikalsk- og personlig tilbakeblikk på en utrolig lang og spennende reise i norsk musikkliv. Jeg har stått med gitar på magan i over 50 år, var hans egen kommentar.

Vurdering

Jonas Fjeld i Olavshallen: 5/6Karakter 5
Jonas Fjeld åpnet faktisk på piano med sangen «Drammen i regn.» Dette er en av perlene fra suksessalbumet hans, Svært nok for meg fra 1990. Han fulgte også opp med en ny sang derfra, åpningssporet «Steiner». Denne hadde en litt friskere rytme enn den første. I det hele tatt ble det hele fem sanger fra dette albumet, og det forteller litt om hvor viktig det har vært i Jonas Fjeld sin karriere. Det var albumet som forandret hans liv.

Historien bak er kort fortalt at Jonas Fjeld og Ole Paus hadde begynt å samarbeide litt. Ole mente at Jonas Fjeld burde synge på norsk i stedet for engelsk. Karrieren til Jonas Fjeld lå litt nede på den tida, og Ole Paus foreslo at han skulle skrive alle tekstene, og så skulle Jonas ta seg av musikken. Det ble en suksess uten like for Jonas Fjeld. Her finner vi både «Engler i Sneen», «Hu derre du veit», «Hun kom som en engel», «Nerven i min sang», «Drammen i regn» osv. Senere opptrådte de to over hele landet som To rustne herrer. Dette var også et plateprosjekt.

Jonas Fjeld har nå nylig kommet med et nytt album, To the bone. Herfra spilte han sangen «Little Bird». Det litt interessante med dette albumet er at det har mye av den samme stemningen som konserten. Det er lunt, tilbakelent, stillferdig og ganske akustisk i instrumentbruken. Musikkstilen ligger i sjangrene folk, country og bluegrass.

Foto: Ivar Rømo. Jonas Fjeld på piano under åpningslåten.
Kvelden bygd opp rundt samarbeidspartnerne

Konsertkvelden var bygd opp rundt musikerne Jonas Fjeld har samarbeidet med opp gjennom alle disse årene. Dette er en ganske imponerende rekke.

Konsertkvelden var bygd opp rundt musikerne Jonas Fjeld har samarbeidet med opp gjennom alle disse årene. Dette er en ganske imponerende rekke bestående av bl.a. Herodes Falsk, Hilde Heltberg, Ole Paus, Henning Kvitnes, Eric Andersen, Rick Danko og Judy Collins. For folk som har levd en stund, er dette temmelig kjente navn. Øystein Sunde og Finn Kalvik er også venner av Jonas Fjeld.

Det har ikke alltid gått på skinner for Jonas, eller Terje Jensen som er hans egentlige navn. Han fortalte innledningsvis om spillejobber i Oslo tidlig i karrieren som hadde endt i trusler og slåssing med folk som ikke ville ha dem der. De var nær ved å gi opp, men Herodes Falsk og Jonas Fjeld fant på at de skulle kle seg ut og sminke seg. De gjorde det, og det ble til Jonas Fjeld Rock ‘n’ Rolf Band. Nå ble det også endelig en platekontrakt.

Jeg har faktisk sett denne gruppa på begynnelsen av 1970-tallet. Det var på en trøndersk «hippiefestival» i Småbergan i Trondheim. Dette var Trondheims svar på Woodstock den gangen 😊. Ok, Jonas Fjeld tok en medley fra denne tida, «Bobsy Bobsy» og «Let’s twist again» osv. Det ble nå i alle fall suksess med den sist nevnte låten. Som tenåring var jeg så lei av å høre denne på radio, at jeg nærmest kunne knust radioapparatet.

Jonas Fjeld møter kjente amerikanere

Jonas Fjeld traff den amerikanske musikeren Eric Andersen i 1988 i forbindelse med et TV-program i NRK. Bassist fra The Band, Rick Danko, spilte bass i den samme gruppa, og det var gjennom dette at alle tre ble kjent. Det endte med en god del halvlitere øl og ei våkenatt med spilling og flerstemt sang. Rick Danko syntes at dette låt så utrolig fint, at han insisterte på å gjøre ei plateinnspilling og en eventuell turné. Det ble begge deler, og Jonas Fjeld fikk da endelig sjansen til å spille for folk rock- og country/bluegrass-fans i USA. Dette var etterlengtet for ham. I tillegg ble det noen private selskaper «over there» i den tida hvor blant andre den verdensberømte artisten Joni Mitchell var til stede😊. I Olavshallen hørte vi fra denne perioden blant annet «When morning comes to America.»

Musikerne sto godt til hverandre, og de skapte en stemning som endte med at publikum ga dem trampeklapp.

Den andre amerikaneren som Jonas har samarbeidet tett med, er countryartisten Judy Collins. Hun er nå over 80 år, men hun, Jonas Fjeld og bluegrassgruppen Chatham County Line laget et album sammen og nådde til og med førsteplass på Billboard-lista for bluegrassmusikk i USA. Dette var det lenge siden Judy Collins hadde gjort, og hun tilskrev Jonas Fjeld en god del av æren for det. De gjennomførte turnéer i Norge og gjorde spillejobber i Amerika, blant annet i New York. På konserten fikk vi høre tittelsporet «Winter Stories». Her var det korist, Stina Kjeldstad» som måtte være Judy Collins. Til opplysning har Jonas Fjeld gjort flere andre album sammen gruppen Chatham County Line.

Før Jonas Fjeld og hans musikere avsluttet kvelden, fikk vi et par sanger fra albumet Texas Jensen, fra 1993. Tittelsporet var her kveldens mest «heavy» innslag, men det frisket opp. Til slutt kom naturligvis storslageren «Engler i Sneen.» Vi fikk et nydelig forspill til denne sangen, og Stina Kjeldstad tok over rollen til Lynni Treekrem på vokal. Kanskje ble stemmen hennes litt spinkel akkurat her, men gjennom kvelden var det skikkelig bra.

Foto: Ivar Rømo

Som ekstranumre fikk vi to rent akustiske sanger hvor hele gruppen sto tett samlet på scenen. De fremførte Hilde Heltbergs «Når vi deler alt» og Jonas Fjelds egen, «Hun kom som en engel.»

Vi hadde fått en flott kveld, rik på for det meste akustisk instrumentering. Totalt sett var det både ulike akustiske gitarer, banjo, mandolin, steelgitar, trekkspill, munnspill, slagverk, kontrabass og noe som liknet på en langeleik. Musikerne sto godt til hverandre, og de skapte en stemning som endte med at publikum ga dem trampeklapp.

Foto: Ivar Rømo. Jonas Fjeld og gruppen forlater scenen i Olavshallen.

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*