Kritikeroste Erling Ramskjell er i dag ute med med fersk låt fra sitt nye prosjekt, sammen med Nikoline Spjelkavik. Slippes gjennom Westergaard Records.
I høst slapp Erling Ramskjell det neddempede albumet Visnesmerte, som fikk masse skryt. Nå er nordlands-mannen i gang med et nytt prosjekt, i et bredre format.
I høst var han så heldig å ta del i Bluss-prosjektet til MiN , Ryk og NNJS (red.anm: Musikk i Nordland, Rytmisk kompetansenettverk i Nord og Nordnorsk jazzsenter) som i kortetrekk ga en håndfull artister fra Nordland midler og mulighet til å skrivemusikk. For deretter å gå i Store Studio i Bodø og spille inn, og i tillegg samarbeide med klassiske musikerne til MiN.
«– For meg var dette en glimrende anledning til å påbegynne et prosjekt jeg har tenkt lenge på: Lage ei skive med bare duetter. Det å også samarbeide med mennesker som ikke er så veldig like meg selv, er veldig givende«, forteller Remskjell.
Deltidpunker og klisjeer
Det er vanskelig å navigere unna klisjeer som «ekstremt uttrykksfull» og «mangefasettert» når man snakker om artister, men i Nikolines tilfeller er det jo faktisk helt sant.
«– Det er vanskelig å navigere unna klisjeer som «ekstremt uttrykksfull» og «mangefasettert» når man snakker om artister, men i Nikolines tilfeller er det jo faktisk helt sant. Jeg har selvsagt fått med meg det hun har gjort både som skådis og artist de siste årene, og er ekstremt happy for at hun ble med for å gjøre denne låten med meg. Hun er rett og slett helt dronning», sier Ramskjell videre.
Spjelkavik som for tiden er opptatt med forestillingen Oh Baby Baby beskriver samarbeidet slik:
«– Det er en stor ære for en deltidspunker som meg å få bidra inn i det musikalske universet til Erling — et univers som jeg gjennom livet titt har søkt tilflukt i selv. Erling er en perle av en artist, som beskriver livet, døden og alt i mellom på en smertefull vakker måte. Elsk og Ær er et godt eksempel. Jeg håper den treffer folk like hardt som demoen traff meg.»
De har hatt med seg Are Simonsen på produksjon, teknikk og gitar, Trond Viggo Solås på kontrabass, Kåre Riibe Ramskjell på tangenter, Hallstein Sandvin på perkusjon og MiNEnsemblet på strykere. På mastering hadde de Martin Bowitz og Martin Losvik stod for estetikk.
[iframe src=»https://open.spotify.com/embed/album/38sismF09KapzOLdSDStAC» width=»300″ height=»100″ frameborder=»0″ allowtransparency=»true» allow=»encrypted-media»></iframe]
Vær den første til å kommentere