Gåte har satt sitt preg på den norske musikkscenen med sin distinkte sound og sterke tekster siden 1999, og da de fylte landets mest prestisjetunge konsertarena befestet de seg som et av Norges mest henrivende liveband.
Vurdering
Gåte i Operaen 18.08.2024 5 av 6Gåte er et band som kanskje ikke trenger noen viden introduksjon, så la oss holde denne formaliteten kortfattet; Gåte ble dannet i 1999 i Trondheim, av søsknene Gunnhild og Sveinung Sundli. Inspirert av norrøn mytologi, folkemusikk og rock, skapte de et unikt musikalsk utrykk som raskt fanget oppmerksomheten til både musikkelskere og kritikere.
Gåte sin musikk er preget av de kraftfulle vokalprestasjonene til Gunnhild Sundli, som har en distinkt stemme som kan skifte mellom det sårbare og det kraftfulle. Bandet har også vært kjent for å bruke tradisjonelle norske instrumenter som hardingfele, munnharpe og bukkehorn i kombinasjon med mer moderne instrumenter.
Stor kommersiell suksess
Debutalbumet til Gåte, Jygri, ble utgitt i 2002 og ble en stor suksess både kommersielt og kritisk, og gjennom årene har Gåte gitt ut flere album og EPer. Bandet har turnert både nasjonalt og internasjonalt, og har opptrådt på store festivaler og scener rundt om i verden.
Foran teppet steg Gunhild frem, mens resten av bandet og koret Artemis var gjemt bak det.
Det var faktisk helt tydelig at dette var en spesiell anledning for Gåte. Gunhild var merkbart rørt over situasjonen over å spille i og ha fylt landets aller mest prestisjetunge konsertarena.
Like rocka som for 20 år siden
Undertegnede har kun sett Gåte live en gang før – på høyden av deres storhetstid – i et telt på Roskilde-festivalen tilbake i 2003. Den gang var Gåte et beist på scenen, kanskje spesielt anført av Magnus Børmark på gitar.
Det er fort gjort å se Gåte for Gunhild sin stemme og folkemusikk-elementene, men man skal ikke glemme de mer rockete elementene
Det er fort gjort å se Gåte for Gunhild sin stemme og folkemusikk-elementene, men man skal ikke glemme de mer rockete elementene i bandet som også gjør Gåte til nettopp det de er – et unikt rocke-ensemble i norsk musikkhistorie.
Viktig del av moderne norsk musikkhistorie
Agnete Kjølsrud fra Djerv, gjestet scenen under fremførelsen av «Svarteboka», og vi ble også servert en strålende audiovisuell fremførelse av «Ulveham». «Stengd Dør» og «Kjærleik» (med koret Artemis igjen) vitnet om et vitalt band, som stadig har evnen til å røre store deler av salen.
Gåte har satt sitt preg på den norske musikkscenen med sin distinkte sound og sterke tekster, og de fortsetter å være en viktig del av norsk musikkhistorie.
Gåte har satt sitt preg på den norske musikkscenen med sin distinkte sound og sterke tekster, og de fortsetter å være en viktig del av norsk musikkhistorie. Med sin evne til å blande det tradisjonelle med det moderne, har Gåte skapt et musikalsk landskap som er tidløst og fengslende, så også i 2024.
Vær den første til å kommentere