Gåte slapp huldra løs i Operaen

Gåte i Operaen. Foto: Ørjan Henroti Kollstrøm
Gåte har satt sitt preg på den norske musikkscenen med sin distinkte sound og sterke tekster siden 1999, og da de fylte landets mest prestisjetunge konsertarena befestet de seg som et av Norges mest henrivende liveband.

Vurdering

Gåte i Operaen 18.08.2024 5 av 6Karakter 5

Gåte er et band som kanskje ikke trenger noen viden introduksjon, så la oss holde denne formaliteten kortfattet; Gåte ble dannet i 1999 i Trondheim, av søsknene Gunnhild og Sveinung Sundli. Inspirert av norrøn mytologi, folkemusikk og rock, skapte de et unikt musikalsk utrykk som raskt fanget oppmerksomheten til både musikkelskere og kritikere.

Gåte sin musikk er preget av de kraftfulle vokalprestasjonene til Gunnhild Sundli, som har en distinkt stemme som kan skifte mellom det sårbare og det kraftfulle. Bandet har også vært kjent for å bruke tradisjonelle norske instrumenter som hardingfele, munnharpe og bukkehorn i kombinasjon med mer moderne instrumenter.

Gåte i Operaen. Foto: Ørjan Henroti Kollstrøm
Stor kommersiell suksess

Debutalbumet til Gåte, Jygri, ble utgitt i 2002 og ble en stor suksess både kommersielt og kritisk, og gjennom årene har Gåte gitt ut flere album og EPer. Bandet har turnert både nasjonalt og internasjonalt, og har opptrådt på store festivaler og scener rundt om i verden.

Foran teppet steg Gunhild frem, mens resten av bandet og koret Artemis var gjemt bak det.

Da lysene inne på Operaen sluktes og scenelysene ble tent var scenen dekket av et enormt sceneteppe. Foran teppet steg Gunhild frem, mens resten av bandet og koret Artemis var gjemt bak det. Akt 1, anført av «Draumefanga» startet nakent og sobert, men det endret seg fort og låter som «Kara Tu Omna» og «Knut Liten» satte fort fart i rockefoten. Det ble fort klart at denne kvelden skulle bli spesiell.

Det var faktisk helt tydelig at dette var en spesiell anledning for Gåte. Gunhild var merkbart rørt over situasjonen over å spille i og ha fylt landets aller mest prestisjetunge konsertarena.

Gåte bød på slående visuelle effekter i Operaen. Foto: Ørjan Henroti Kollstrøm
Like rocka som for 20 år siden

Undertegnede har kun sett Gåte live en gang før – på høyden av deres storhetstid – i et telt på Roskilde-festivalen tilbake i 2003. Den gang var Gåte et beist på scenen, kanskje spesielt anført av Magnus Børmark på gitar.

Det er fort gjort å se Gåte for Gunhild sin stemme og folkemusikk-elementene, men man skal ikke glemme de mer rockete elementene

Det er ikke mange konsertene fra festivalen som sitter fast i minnet, men det har denne Gåte-konserten altså gjort. Det er derfor utrolig gledelig å se at Gåte anno 2024 fortsatt har en Børmark som byr såpass på rockeglede.

Det er fort gjort å se Gåte for Gunhild sin stemme og folkemusikk-elementene, men man skal ikke glemme de mer rockete elementene i bandet som også gjør Gåte til nettopp det de er – et unikt rocke-ensemble i norsk musikkhistorie.

Gåte bød på en solid forestilling i Operaen. Foto: Ørjan Henroti Kollstrøm
Viktig del av moderne norsk musikkhistorie

Agnete Kjølsrud fra Djerv, gjestet scenen under fremførelsen av «Svarteboka», og vi ble også servert en strålende audiovisuell fremførelse av «Ulveham». «Stengd Dør» og «Kjærleik» (med koret Artemis igjen) vitnet om et vitalt band, som stadig har evnen til å røre store deler av salen.

Gåte har satt sitt preg på den norske musikkscenen med sin distinkte sound og sterke tekster, og de fortsetter å være en viktig del av norsk musikkhistorie.

Mot slutten av konserten fikk vi også en slående versjon av «Margit Hjukse», «Bruremars Fra Jämtland» og som avslutning kom «Sjåaren», der koret Artemis igjen bidro og avsluttet kvelden på en fenomenal måte.

Gåte har satt sitt preg på den norske musikkscenen med sin distinkte sound og sterke tekster, og de fortsetter å være en viktig del av norsk musikkhistorie. Med sin evne til å blande det tradisjonelle med det moderne, har Gåte skapt et musikalsk landskap som er tidløst og fengslende, så også i 2024.

Gåte i Operaen. Foto: Ørjan Henroti Kollstrøm

Settliste Gåte i Operaen 18.08.2024:
AKT 1:

Draumefanga

Kara Tu Omna

Knut Liten

Førnesbrunen

Hamløypar

Solfager

Skarvane

Stengd Dør

AKT 2:

Alvorsleiken

Liti Kjersti – akustisk

Kjærleik – akustisk

AKT 3:

Talande Tunger

Ulveham

Svarteboka

Jomfruva – uten riff

Margit Hjukse

AKT 4:

Bannlyst

Brurmarsj

Sjåaren

 

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*