Heine Totland Rock and Roll Circus på DigitalScenen

Foto: Skjermbilde
Heine Totland Rock and Roll Circus serverte et virkelig entusiastisk show med 50-tallsrock på fredag.

Jeg skulle bare innom og se litt på hva dette var, men jeg ble sittende pal en hel time. Her var det så mye fengende musikk, spilleglede, engasjement og humør at jeg ble dratt med fra den ene låten til den andre.

Mye fengende musikk, spilleglede, engasjement og humør.

Denne gjengen er jo et cover-band basert på fortrinnsvis 50-tallsrock, men de svinger også litt innom 60-tallet. Repertoaret fredag kveld besto av fire Elvis Presley-låter og fire fra den amerikanske rock- og rockabilly artisten Buddy Holly. Ellers bød gruppen blant annet på noen tøffe rockesanger som Eddie Cochrans «Summertime Blues» og «C‘mon Everybody», samt Chuck Berrys «Rock ‘n Roll Music.» Fra 60-tallet fikk vi «Oh, Pretty Woman» signert Roy Orbison og Elvis Presley-innspillingen «Suspicious Minds.»

Foto: Skjermbilde
Godt samspill og mye humor

Det ble en stor time med Heine Totland og co på DigitalScene. Konserten ble avholdt i Norsk Lydstudio i Mjøndalen. Bassisten og trommeslageren satt i hvert sitt avlukkede studiorom under hele seansen, men gruppen hørte hverandre gjennom hodetelefoner. Lyden var virkelig god under konserten.

Heine Totland Rock and Roll Circus er basert på en forestilling på Folketeateret for 10 år siden hvor Heine Totland spilte Buddy Holly. Denne het Buddy Holly The Musical. Jeg forsto det slik at det var den samme gjengen som spilte i den oppsetningen som også spilte på konserten denne kvelden. De har turnert med dette materialet siden den gangen, altså i 10 år nå.

Foto: Skjermbilde

Det hørtes også virkelig at disse musikerne var samspilte, det svingte noe vanvittig.

Humoren var fremtredende i opptredenen. Heine Totland beskyldte gitarist, Erlend Styve, for å være født 50 år for sent. Det gikk visstnok på hans musikalske preferanser, men også litt på stil og biler etc. De snakket også om en konge innen musikk, og da repliserte Heine Totland fort at det måtte være Johan Sebastian Anti-Bach. På den første strofa av Elvis-låten «Blue Suede Shoes» heter det: «Well, it’s one for the money, two for the show»; dette ble til «Well it’s one for the money, two for the Vipps”.

Det hørtes også virkelig at disse musikerne var samspilte. Det svingte noe vanvittig i det instrumentale. Heine Totland er frontfigur på vokal og rytmegitar, en rolle han er som støpt til. Ellers bidro koristen Karianne Kjærnes med et par solonumre, og gitaristen og bassisten sang også hver sin låt. De snakket om «party-rock and roll», og det var det jammen også.

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*