Endelig ble det Høstsabbat igjen!
Et av de største savnene fra det koronastengte konsert- og festivallivet i fjor var Høstsabbat. Arrangementet har over tid vokst seg til å bli Oslos triveligste festival, hvor mørketiden ønskes velkommen av tunge riff og/eller psykedeliske melodier.
Etter å ha tilbrakt oppstartsårene på henholdsvis Betong og Vulkan Arena/Pokalen, har festivalen siden 2018 blitt avholdt i Jakobskirken, med nabopuben Verkstedet som utvidet scene. Vi har dekket festivalen både i 2018 og 2019, og det er stor stas å være tilbake igjen. Vi takker ærbødigst for at vi fikk komme!
Se fullstendig bildegalleri nederst i saken!
Dag 1 – Fredag 8. oktober
Grunnet logistiske utfordringer rekker vi ikke starten av konserten til Hymn, som åpner fredagskvelden i kapellet klokken 17.00. Allerede ved ankomst er lokalet imponerende velfylt, og de oppmøtte serveres høykompetent knusing fra scenen. De heftige/lidende skrikene til Ole Rokseth kler det mektige lokalet meget godt.
Heldigvis er vi ikke såpass sent ute at vi misser godbitene «Breach Us» (tittelsporet fra deres nyeste fullengder) og den utmerkede singelen «Exit Through Fire» fra samme skive. Rokseth takker inderlig for oppmøtet, før settet avsluttes med en glitrende fremføring av «Perish». Det hele blir en bunnsolid start på kvelden og en noe annerledes hymne enn man typisk forventer å høre fra kjerkegulvet.
Kollektivets karismatiske frontfigur Dr. Space bærer en kledelig trollmann-kappe for anledningen.
Trippy er definitivt et dekkende adjektiv for denne konserten. Med mindre jeg tar fullstendig feil er det nordmannen Eskil Myrvold (Kanaan, Blodkvalt, Daufødt m.m.) som har inntatt bassen, og sammen med trommeslageren gjør han en svært god jobb med å tilrettelegge for all den utenomjordiske jammingen og improvisasjonen som finner sted. I tredje låt ryker kappen, til (ytterligere) hevede glass og begeistring fra gulvet. I sannhet en behagelig reise.
Lydlandskapene som males er interessante, dynamiske og filmatiske.
Gaten krysses og vi er tilbake igjen i kapellet for å sjekke ut Gösta Berlings Saga. Det Stockholm-baserte bandet stiller velutstyrt med to perkusjonister og et heftig keyboard. Settet starter med den høyst dansbare «Släpad», og det gir litt vibber av Ulvers The Assasination of Julius Caesar, hvilket selvsagt er utelukkende positivt. Lydlandskapene som males er interessante, dynamiske og filmatiske, og låtene oppleves å «ha alt». Et annet høydepunkt er «Konkret Musik», som er tittelsporet fra deres nyeste skive fra 2020.
Siste konsert for kvelden blir Mars Red Sky i kapellet. Den franske trioen spiller rock av den tunge og trippy sorten.
Siste konsert for kvelden blir Mars Red Sky i kapellet. Den franske trioen spiller rock av den tunge og trippy sorten, og starter med – etter det jeg kan oppfatte – «Strong Reflection». De enorme riffene og rytmene står i en fascinerende kontrast til vokalen til Julien Pras, som har en lys og mild, nærmest sørgmodig stemme som passer utmerket til både musikken og de sakrale omgivelsene. En sterk avslutning på en sterk første dag av Høstsabbat.
Dag 2 – Lørdag 9. oktober
Heldigvis var det ingen forsinkelser på festivalens andre dag, og vi kommer tidsnok til å høre bergenserne i Slomosa innlede kapellets første konsert med et styrtmorsomt lydopptak fra distriktsradioens domene. Slomosa er definitivt i kategorien «unge lovende» her til lands, og man har sett frem til å endelig få sett dem på en scene. Nå er det tid for tundrarock.
Lydbildet er svært og den melodiske teften er upåklagelig. Vokalist/gitarist Benjamin Berdous har en stemme/stemmebruk som matcher musikken meget bra, og det er mye bra koring fra bassist Marie Moe i f.eks. låter som «Estonia». Stort sett får vi låter fra deres relativt ferske debutalbum, men det serveres også smakebiter av kommende musikk («Rise»?) som de spøkefullt antyder at de «ikke kan ennå«. Den nye låta sitter selvsagt godt, og lover bra for en allerede lys fremtid. Den umiskjennelige og catchy «In My Mind’s Desert» introduseres som en poplåt, mens sistenummeret «Horses» proklameres (med riktighet) av bandet å passe godt til Jakobskirken.
Slomosa er definitivt i kategorien «unge lovende» her til lands.
Protodoom-bandet rekker å kyle nedpå litt Hansa før den bortimot dagsferske singelen «Cosmic Suicide» står for tur. Både denne og oppfølgeren – den herlig speisa «Seven» – scorer gode poeng på kvartettens vekslende vokalansvar og bunnsolide koring.
Gitarist Tommi Holappa trakterer strengene som en trollmann, mens bassist Hans Frölich smiler så bredt at han ser ut til å snart kose seg i hjel.
De har et ganske bredt lydbilde som strekker seg fra hypnotisk og fartsfylt stonermetal til mer blues-aktige uttrykk. På en låt – kan det ha vært «Tides»? – får man til og med vibber fra stadionrockens (!) domene.
En glede å endelig få sett Besvärjelsen live.
Nyere verk får også sin plass i solen, deriblant en helt ny og uutgitt låt («In The Dark»?) som definitivt vekker interesse. Den glimrende «All Things Break» fra EP’en Frost (2019) blir fremført med briljans, og er likhet med «Falsifarium» blant konsertens store høydepunkter. Til tross for savnet av et par personlige favoritter («Röda Rummet» og «Under En Svart Himmel») fra settlisten var det så absolutt en glede å endelig få sett Besvärjelsen live.
Conan smeller og pisker seg gjennom settet.
En kul kontrast til det primale barbariet er vokalist/gitarist Jon Davis’ interaksjoner med publikum, hvor han med nærmest Sleaford Mods-aktige takter gir ektefølte hyllester til både arrangører og oppmøtte, samt «this beautiful city». En sterk finale på en etterlengtet begivenhet – vi ser allerede frem til neste år!
Alle foto: Sadan Ekdemir
Vær den første til å kommentere