Kåre Indrehus har holdt en jevn frekvens på utgivelsene sine. Han har gitt ut ei plate pr år og har med Det er en drøm å være til kommet til album nummer seks. Småbarnsfaren som bor på Nøtterøy med familien sin, er særdeles produktiv på låtskriverfronten, nesten sånn at låtene bare renner ut av ham. Her forteller han mer om hvordan han tenker som låtskriver og hva som er den musikalske og tekstlige idéen bak det han gjør.
Gratulerer med album nummer seks. Jeg har nesten kommet ut av tellinga (latter).
– Ja, jeg har gitt ut ei plate i året, men det er ikke noe fastspikra mål å gi ut ei i året. DET kan bli ganske hektisk. Etter forrige plate hadde jeg egentlig tenkt å ta det litt med ro, men så kom det nye sanger så da måtte det bli et album til.
Du sa en gang at du lærer noe nytt for hver plate du lager. Hvor langt har du kommet i den læringsprosessen?
– Den nyeste plata er den jeg er mest fornøyd med. Min musikksmak har vært delt mellom roligere musikk – singer/songwriters, americana – og indie-rock som Bright Eyes og Pixies med elgitar og rytmer. Jeg føler at den sistnevnte delen kommer mer fram på denne plata. Den er mer helhetlig og har mer variasjon i både musikk og tekst. Jeg har kommet ett skritt videre, og har lagt til viserapping og sånne ting. «Tid for hjem» er en melodi/låt jeg har hatt i 10 år. Det var egentlig en ballade på engelsk. Av og til resirkulerer jeg låter på den måten og setter dem i en annen musikalsk sammenheng. Nye rytmer og sånn. Kanskje man kan kalle det rap? Rytmen påvirker vokalen. På tidligere plater har jeg laget musikk for akustisk gitar og tilpassa det med rytmer og elektroniske ting. Jeg prøver å bryte ut av det mønsteret.
– Den nyeste plata er den jeg er mest fornøyd med
Er du en mer rutinert låtskriver nå? Er det enklere å skrive, lettere å se hvor du vil?
– Ja, nå går det mer på å utfordre måten jeg synger på, bli mer bevisst på det. Å prøve å bli en bedre musiker, artist og låtskriver slik at jeg kan nå ut til flere. På låter som «Tid for hjem» og «Ugress i huda» er nok denne nytenkningen tydeligst tilstede. Jeg har også lagt vekt på å la ordene falle noe annerledes enn før.
Er det et bevisst prosjekt når det gjelder at vi følger livet ditt fra plate til plate?
– Noen ganger prøver jeg det, men ikke på alle sangene. Det med oppussing har jeg hatt lyst til å skrive om lenge, og det er ikke sånn at jeg og kona er så opptatt av det, så den teksten er mer generell. Jeg skriver det nok på en sånn måte at det virker personlig.
Så det er ikke sånn at kona di sensurerer tekstene (latter)?
– Neida, det er det ikke. Det er jo det samme med den naboen i «En god nabo». Jeg har ikke en sånn nabo, men misunnelse i naboskap er nok noe de fleste kjenner på, men det med å fike til naboen er jo litt i overkant (latter). Det er fint at man synes det er morsomt og treffende og at man kjenner seg igjen i tekstene. Det er den kombinasjonen jeg prøver å få til.
Ifølge albumtittelen har du det bra nå. Det er en drøm å være til, sier du?
– «Bare dans», der den tekstlinja er, er en sang jeg lagde helt på slutten av albumprosessen. Det var en klassisk Kåre-tittel. Alene på jorda skrev jeg i slutten av koronaperioden og var nok noe mørkere med tanke på nedstengning og sånn. Så kom gjenåpningen og da ble ting lysere. Det er nok faktisk så enkelt som det. Som musiker kommer mulighetene til å spille live igjen, så det er jo lysere. Jeg har hatt noe mer fokus på humor denne gangen, og det er nok en reaksjon på den forrige plata. «Bare dans» er jo starten på plata og går i moll, så det er litt kontrast mellom tekst og melodi der: Det er en drøm å være til – av og til.
Jeg har hatt noe mer fokus på humor denne gangen, og det er nok en reaksjon på den forrige plata
Sist hadde du med Asbjørn Ribe og nå Jørund Vålandsmyr på vokal. Hva bringer det til bordet å ha med andre vokalinnslag?
– Det er tredje gangen med mannlig vokalpartner. Det gir variasjon, pluss at det er en hyggelig og fin greie å samarbeide med kolleger og kjenninger.
Hva gjør det med din hverdag som musiker at du har Apollon Records i ryggen?
– Det gir anerkjennelse og noen man kan dele ideer med. De sørger for distribusjon og jeg er fornøyd med å ha en ny promoteringskanal. Innspillingsprosessen er stort sett den samme som før.
Hvordan ser det ut med turnering framover?
– Jeg jobber på for å få på plass spillejobber. Det blir konserter fra august og utover. Det går litt treigere å lande konserter etter gjenåpningen, men jeg tror og håper at publikum begynner å våkne etter hvert.
[iframe style=»border-radius:12px» src=»https://open.spotify.com/embed/album/1KREk4V6QnSmSCaWukD3oM?utm_source=generator» width=»100%» height=»380″ frameBorder=»0″ allowfullscreen=»» allow=»autoplay; clipboard-write; encrypted-media; fullscreen; picture-in-picture»></iframe]
Vær den første til å kommentere