J. P Shilo, Steve Shelley & Mika Bajinski veksler mellom følsom og sårbare melodier og voldsomme energiutbrudd. På Kafé Hærverk søndag 9.juni fikk vi et karaktersterkt, vidtfavnende sett som glimtvis var veldig bevegende.
Shilo og Shelley har en historie sammen som går helt tilbake til 1990-tallet og bandet Hungry Ghost, og samarbeidet også på australierens album Invisible You fra 2019. Melbourne annen har også jobbet mye med Mick Harvey (Boys Next Door, The Birthday Party, Crime and the City Solution, Nick Cave and the Bad Seeds, The Tuff Monks med mer).
Den Berlin-baserte chanteusen Mika Bajinski er opprinnelig fra Sør-Tyskland, og med bakgrunn i bandet Sometimes With Others et nyere bekjentskap for de involverte, og et mer ubeskrevet blad. Hun ble kjent med Shilo da hennes band spilte support for Mick Harvey, J. P Shilo & Maria Acevedo på The Invisible Blue Unicorn – A Musical Phantasmagoria. P. J. Harvey er en artist man kan høre spor av i hennes uttrykk og mot slutten covrer de til og med «Reeling», en låt som så går over i Led Zeppelins «Whole lotta Love».
Lekne og med mange effekter
Sammen gjør de både den mørke rocken Shilo har blitt kjent for, og annerledes, eksperimentell noir musikk med elementer fra jazz, såvel som P. J. Harvey.
Sammen gjør de både den mørke rocken Shilo har blitt kjent for, og annerledes, eksperimentell noir musikk med elementer fra jazz, såvel som P. J. Harvey. Også Shelleys fundament Sonic Youth er en frekvent referanse blant slowcoren og jazza western. Leken og med mange effekter, overskrider de tilnærmingen og inkluderingen av mange former, og typer for musikalske uttrykk eller genrer karakteriserer dette.
Fra tibetansk kloster til Kafé Hærverk
I enkelte partier ser vi ham briljere og skjønner hvorfor Lee Ranaldo fortsatt så gjerne vil ha ham i bandet sitt og ditto Thurston Moore, som også roser ham i «Sonic Life».
Shilo finner vi både sittende på gulvet, nærmest mediterende over sitt instrument (han var også i flere år i et tibetansk kloster etter oppløsningen av Hungry Ghosts), og mer utagerende. I avslutningen av grunnsettet går han Shelleys gamle gitaristen i Sonic Youth helt i næringen, og skaper kakafoni og frenetisk støy, mens han holder gitaren i taket eller virvlende i lufta. Shilo benytter ved en anledning også en blinkende lekepistol over strengene til å skape distortion. Innlevelsen hans er generelt stor.
Oppriktighet og sterk tilstedeværelse
Men mange andre ganger lever de seg sterkt inn i musikken. Oppriktighet og sterk tilstedeværelse er også noe som gjennomsyrer settet til trioen på scenen.
Flere i publikum som både er slitne etter en lang festivalhelg i Moss og som har rukket å få altfor mye å drikke tross tidlig konsertstart, forstyrrer hverandre og musikerne litt. Men mange andre ganger lever de seg sterkt inn i musikken. Oppriktighet og sterk tilstedeværelse er også noe som gjennomsyrer settet til trioen på scenen.
En fin og sterk, klangfull vokal
Deres versjon av Bernt Bolt & The Nuts «The Mechanical Man» er rå og røsker ordentlig.
Best opplevde jeg dem på de drivende, suggererende blues-drevne rockerne som «Voodoo Talking» – med sin kule, hektende gitarsolo – og The Lollipops «Naked when you come», som har en både snuskete og rufsete sensualitet. Deres versjon av Bernt Bolt & The Nuts «The Mechanical Man» er rå og røsker ordentlig.
Dans, eufori og ekstase
«Windows Peak» er også en av de finere øyeblikkene på en annerledes konsertkveld, som var både trivelig og noe selsom, gitt den spesielle atmosfæren i lokalet med spente forventninger, utmattelse og beruselse. Trioen avrundet turneen på en fin måte og virket inspirerte. På sitt mest suggererende inviterte de til dans, eufori og ekstase; men vi var også innom passasjer hvor vi falt litt ut.
Gjorde en fin figur
[…]god formidler, med en del på hjertet, og han har en bra makker i Holmen.
Alle foto: Jan-Olav Glette
Vær den første til å kommentere