Jazzvokalisten Sanyu på Dokkhuset i Trondheim

Foto: Ivar Rømo
Onsdag kveld entret Sanyu scenen på Dokkhuset. Vi fikk en aften med en blanding av avantgarde jazz, R&B, soul og rap. Det ble et spennende møte med Sanyu. Sist hun spilte i Trondheim, var det to konserter på Trondheim Calling.

Vurdering

Sanyu på Dokkhuset/6Karakter 4

Dette er en ny, ung og dyktig jazzvokalist. Hun skriver alt materialet sitt selv, og jeg vil også si at hun har utviklet sin egen stil. Jeg har hørt en del jazzkonserter, men det er elementer her som er litt annerledes. Jeg mener bestemt at hun har sin egenart i dette jazz/r&b/soul-landskapet.

Musikken hennes inneholder også noe improvisasjon, og trompetisten sa til meg at ingen konserter er helt like. De tar visstnok litt initiativ alle sammen, og de overrasker også hverandre litt. Musikerne skifter instrumenter i løpet av konserten. Hun fremhevet at dette er noe som gjør det morsomt å spille i denne gruppen, og hun roste samtidig Sanyu sine evner som låtskriver.

Foto: Ivar Rømo
Musikk med flere uttrykk

Musikken deres består av flere elementer. De bruker lyder som bakgrunn, hun tar seg selv av jazzvokalen og opplesinger, de varierer i bruken av instrumenter, og gruppen har en rytmikk som er forskjellig og litt egenartet.

Sanyu har en kraftig og klar stemme. Denne kommer tydelig frem, og dette selv om den ligger oppå ganske så forskjellig akkompagnement.

Sanyu har en kraftig og klar stemme. Denne kommer tydelig frem, og dette selv om den ligger oppå ganske så forskjellig akkompagnement. Det instrumentale kan være rolig og bestå av lange toner på moog, keyboard og trompet. Slagverket er da også avdempet. Her kan hun også selv bidra med lange vokale toner uten tekst. Da ligger hun sammen kompet. Ellers synger hun stillferdig oppå sitt eget akustiske gitarakkompagnement.

På én låt akkompagnerte Sanyu seg selv rytmisk med bare en tamburin fra begynnelsen. På andre sanger var rytmikken skikkelig markant på både slagverk og bass. Lyder fra trompeten kunne i tillegg bidra her. Musikken gikk også i en crescendo, og til tider fikk dette et dramatisk uttrykk når det var kombinert med lyder og Sanyus intense vokal.

Foto: Ivar Rømo

I enkelte partier av låtene hennes er musikken melodiøs og fengende. Det er kanskje noe hun kan utvikle litt mer etter hvert. Personlig hører jeg også glimtvis noe inspirasjon fra afrikansk musikk, men hun har ikke gått inn i disse musikkformene spesifikt. Det har bare blitt indirekte i så fall, gjennom blues, soul, r&b osv.

I enkelte partier av låtene hennes er musikken melodiøs og fengende.

De instrumentene som brukes, er at trompetisten også spiller keyboard og el-gitar, Sanyu selv spiller akustisk nylonstrengsgitar og keyboard, og bassisten trakterer også en moog. Dette er et elektronisk tangentinstrument. Batteristen slår naturligvis slagverk gjennom hele konserten, men varierer dette med ulike og til dels vanskelige rytmer. Jeg mener også at han brukte slagverket på en litt original måte for å få frem en bestemt rytmikk.

Foto: Ivar Rømo
Tekster på engelsk

Sanyu skriver tekstene sine på engelsk. Dette gjelder både de hun synger, og de hun leser. Opplesingene har litt rap-preg i formen. I en kort samtale etter konserten sa Sanuy selv at budskapet hennes i tekstene går på flere forhold. Det handler om spenningen mellom vår indre og ytre verden. Det blir om grenselandet for hva vi tenker, og hva vi ser. Andre sanger handler om fremtiden, og ellers er det om kjærlighet i ulike formater.

Foto: Ivar Rømo
Sanyus bakgrunn

Sanyu har en mor fra Irland og en far fra Uganda. Dette paret flyttet til Norge da Sanyu bare var to år gammel. De bodde vel først i Oslo-området, men deretter ble det flytting til både Vestlandet og Sørlandet. Sanyu gjennomførte en høyere utdanning ved Norges musikkhøgskole som jazzvokalist.

Sanyu kommer med denne musikken aldri til å være på VG-lista, men hun kan berike oss musikkelskere i betydelig grad.

Etter endt utdanning har hun spilt med denne gruppa. Hun har også oppholdt seg i Berlin, og der banet hun vei for noen få opptredener med disse musikerne. De kom visstnok fra Berlin nå. Med Midt-Norsk Jazzsenter involvert, så gir hun nå konserter i både Trondheim, Molde, Ålesund og Volda.

Det er bare å ta turen for de som bor i disse relevante områdene. Dere får høre en vital, ung jazzartist som vil gi mye. Dette gjelder også musikerne hennes. Hun er for så vidt i støpeskjeen enda som musiker. Foreløpig er det bare blitt utgitt én EP, men det kommer et album på nyåret i 2026. Inntil videre får dere høre en del av disse låtene på scenen. Hun spilte noen av dem allerede i går. Sanyu kommer med denne musikken aldri til å være på VG-lista, men hun kan berike oss musikkelskere i betydelig grad.

En sterk firer.

Musikerne:

Sanyu Christine Nsubuga – sang, keyboard, dataelektronikk
Rino Sivathas – trommer
Kristina Fransson – trompet, el-gitar, keyboard
Joachim Mørch Meyer – kontrabass, moog

Foto: Ivar Rømo

• Menos
• Make Noice
• Jenga
• Ironic
• Homo Deus
• Tatooed Arms
• Running
• The good in it*
• You don’t hear it*
• Caress you *
• Blank sheets

De sangene som er merket med stjerne, er med på den første EP-en hennes, Now You Hear it.

 

 

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*