Kanalrock i Horten er visstnok Norges nest hyggeligste festival.
I sitt 28. år har de virkelig slått på stortromma med bookinga av fredagens hovedartist Sepultura. Bandene tidligere på kvelden biter fra seg de også.
Quarter Wolf
Vurdering
Quarter Wolf 4/6Intenst, seigt og tøys
Med føttene trygt planta i garagerock, spiller de med en intensitet som minner om punk. Tidvis minner musikken om scandirock som Hellacopters og Gluecifer. Andre ganger er det seigere og fuzzen så voldsom at de høres mer ut som bredbent stonerrock. «DIY» er navnet på siste plata til Quarter Wolf, noe Kromvoll også mener passer til Kanalrock der alt drives på dugnad. Vi får høre mye tøys fra scenen. Blant annet dedikeres en låt til swingerskongen i Horten, Rune Rullings. Selv om låtene ikke sitter etter konserten har jeg ikke kjedet meg et sekund.
The Dogs
Vurdering
The Dogs 4/6Hardt og voldsomt
Konserten til The Dogs introduseres som seg hør og bør med hundebjeff. Bandet er rett på fra start. Det er hardt og voldsomt, og Kristopher Schau er intens på vokal. Han har en raspende, lett ropende stemme.
The Dogs får med seg publikummet foran scenen, men lenger bak er det så mye skravling at det er vanskelig å høre hva Schau sier mellom låtene. Det går stort sett i fullt trøkk fra scenen, så de få gangene de roer det ned, er det en fin avveksling fra rockeangrepet til bandet. De har også låter som er litt seigere, slik som gode, gamle «Guilty». Bandet avslutter med den gode, men nesten heseblesende «Oslo» og dermed slutter de som de starter, med hele bandet på full pupp.
Sepultura
Vurdering
Sepultura 5/6Sepultura åpner med «Bestial Devastation», en roligere sang med driftige trommer og endring i ulike tempi. Vokalisten growler med en spesiell teknikk og vi hører en akkurat passe lang gitarsolo som krydrer låta. Det skal ikke mange sekundene til før man hører at dette er knallflinke musikere. Videre spilles et gitarriff og ulike rytmer som intro. I «Troops Of Doom» er det mye bass, trommer og harde rytmer. Tidvis spiller bandet såpass variert at det kan virke som om vi allerede er over i neste låt. «Escape To The Void» er også en slik låt. Her endres stadig tempoet og låta går over i et helt annet tema. Trommene er mest i fokus.
Fengende trommerytmer og liv i moshpit
Når selv en jazzentusiast headbanger viser det at Sepulturas musikk favner bredere enn til thrashfans.
I låta «Against» hører vi en annen type vokal som ikke ligner det tidligere bandmedlemmet Max Cavalera. Fra det nyeste albumet «Machine Messiah» spilles det en voldsom og nesten proget låt med gitarsolo. Neste låt har tøffe trommer og et fjongt gitarspill. Nå er det mer liv i moshpiten. Bandet begynner på «Another One Bites The Dust», men spiller noe litt hardere. Her hører vi også en spesiell growlerstil fra vokalisten.
Samspilt med presisjon
Selv om det går vilt for seg på scenen er de ekstremt samspilte og presise.
Sepultura avslutter kvelden med «Roots Bloody Roots». Her er det masse rytmer, et hoppende band og publikum og ville tilstander. Selv om det går vilt for seg på scenen er de ekstremt samspilte og presise. Musikken er fascinerende å høre på uansett hvilket forhold man har til thrashmetal, fordi bandets medlemmer er meget sampilte og rytmisk dyktige.
Alle foto: Tommy Lund-Pettersen
Vær den første til å kommentere