Kjetil Linnes fra Alta leverte en virkelig interessant kveld på live-stream med låter av John Lennon, sendt fra Alta Kultursal.
Det ble en slags «story telling-konsert» fra Alta kultursal på lørdag kveld.Trubadur Kjetil Linnes ga i samarbeid med intervjuer Gunnar «Puskas» Schwaiger, en god innføring i John Lennons musikk og liv, både fra Beatles-tida og soloperioden etterpå. Tittelen på kvelden var «Lennon stripped down.» John Lennon er en veldig interessant person både på og utenfor scenen.
Kjetil Linnes spilte alene på både akustisk kassegitar og el-gitar. I tillegg hadde han med seg ei fot-tromme. Med begge beina på denne fikk han til å holde rytmen i nesten alle sangene gjennom hele konserten.
Det mest imponerende med denne solokonserten, var likevel at han hadde en så god sangstemme, og at denne liknet på John Lennon sin vokal.
Det mest imponerende med denne solokonserten, var likevel at han hadde en så god sangstemme, og at denne liknet på John Lennons vokal. I tillegg spilte han låter på kassegitaren som vi Beatles-fans vanligvis ikke forbinder med bare fremføring på én gitar. Jeg tenker da for eksempel på «Instant Karma», «Don’t let me down» og «(Just like) Starting over». Fot-tromma var naturligvis til hjelp her. Han brukte også en boks for å få effekten «slapback echo» på stemmen. Dette var noe John Lennon anvendte på vokalen sin, og den ga visstnok ett ekko og en spesiell klang i sangstemmen. Jeg må ellers også trekke frem den gode plystringen til Kjetil på «Jealous guy.»
Sang og snakk
Kjetil Linnes spiller vanligvis i cover-gruppen The Norwegian Beatles fra Alta. Der trakterer han bass og synger. I tillegg til dette opptrer han alene på gitar og sang på mindre spillesteder. Her er han etter sigende en populær person. Kjetil har også en solokarriere, og jeg mener han har gitt ut fire soloalbum.
Kjetil Linnes spiller vanligvis i cover-gruppen The Norwegian Beatles fra Alta.
De snakket mellom alle sangene, og de kom da inn på ulike sider ved John Lennons person og liv. Til sangene «Woman» og «Don’t let you down» dreide samtalen seg en del om den andre kona, Yoko Ono. Dette var damen som de færreste forsto hvorfor han ville ha, men som likevel hadde stor innflytelse på ham.
Før låten «Jealous guy» samtalte de om et karaktertrekk ved John Lennon som ikke er så kjent – den nærmest sykelige sjalusien hans. Dette slo ut i at det for eksempel fremprovoserte sjalusi i ham når Yoko snakket med andre på japansk. Hun måtte også være med på herretoalettet enkelte ganger når han skulle dit. Hun kunne jo finne på å prate med noen andre i mellomtiden.
Senere i livet
Før låten «Mother» diskuterte de hans forhold til foreldrene. Mora ga fra seg omsorgsansvaret for John til søstera da han bare var en liten gutt. I forkant av det hadde faren angivelig dratt fra familien til sjøs etter et turbulent forhold. Dette var under andre verdenskrig, og det var nok noe sosial nød inne i dette. Det er mye å si om dette som jeg ikke kan gå inn på her.
Før låten «Mother» diskuterte de hans forhold til foreldrene.
Ellers var de inne på bakgrunnen for låten «Norwegian Wood», som de fremhevet var den første sangen John Lennon laget som hadde en historie fra begynnelse til slutt. Ut over det dreide samtalen seg om hans opphold i New York, og senere det som John Lennon selv benevnte som «the lost weekend». Etter dette konsentrerte han seg om å være familiefar i om lag fem år. Kjetil spilte en sang som handlet om nettopp denne perioden, «Watching the Wheels». Denne er på John Lennons siste LP, Double Fantasy. Albumet ble gitt ut 21 dager før John Lennon ble skutt 8. desember 1980.
Århundrets fredshymne
Til slutt kom naturligvis hans mest kjente sang fra soloperioden, «Imagine.»
På oss Beatles-fans vil det i tillegg virke beroligende om vi fikk oppleve Kjetil Linnes live på konsert med en John Lennon-kveld. Det kommer noen muligheter til høsten, for 9. oktober 2020 ville Lennon ha vært 80 år.
Settliste:
Vær den første til å kommentere