«Æ fant mæ sjøl inni sjæla på en robot». Sånn åpner det nye albumet til KLISH, HGDFM. Velkommen inn i KLISH sin verden av sosialt utilpassede mennesker med tv-serier og filmer med monster- og robottema som kulisser.
Vurdering
KLISH – HGDFM 6/6
Vurdering
KLISH – HGDFM 6/6HGDFM, eller Hver Gang Dere Forlater Meg, er et temaalbum hip hop-artisten KLISH skrev til Festspillene i Nord-Norge i 2019. Nå er de 10 låtene ute som album, og det er bare å slå fast med en gang at Tromsø-mannen Jon-Are Masternes aka KLISH har laget et kanonsterkt og bortimot perfekt temaalbum.
KLISH har laget et kanonsterkt og bortimot perfekt temaalbum.
Bundet sammen av samtaler fra preproduksjonen, klipp fra bl.a. Sopranos og lydklipp fra filmer, forteller KLISH historien om en person som sliter med de sosiale kodene og sliter med å se sammenhengene i livet generelt. Et realt outsider-perspektiv med en sterk og sår sjølbiografisk kjerne. Alt sett gjennom øynene til en søt robot.
«Ække full eller høy, æ e på et autismespekter», forteller KLISH i «Kult å være trist». Masternes fikk vite at han var på autismespekteret så seint som i fjor, og uten av man skal legge for mye vekt på akkurat det, er det klart at det har innvirkning på tekstene på albumet: «En outsider overalt æ går, en fremmed/En alien, bestandig bare på besøk», synger han på tittellåten «Hver gang».
KLISH er en ordsmed av ypperste merke, og det er fascinerende hvordan han greier å sette dette talentet inn i en musikalsk sammenheng uten at det virker flinkt eller påklistret. En av disse språklige finurlighetene dukker opp i låten «Loppesirkus»: «Over hodet mitt så har æ en konfliktsky». ER hovedpersonen konfliktsky, eller bærer han med seg konflikter som hvert øyeblikk kan regne ut fra konfliktskyen? En helt bevisst språklig tvetydighet, ifølge Masternes sjøl.
«dekke dæ det e no galt med okei da e det mæ»
Den musikalske påkledningen er noen ganger upbeat andre ganger melankolsk. Et eksempel på det sistnevnte er låten «Ka feile det kompisen din?». Et usigelig vakkertrist pianotema innleder låten, som kanskje er den aller sterkeste på albumet.
KLISH har et lag med gode musikere bak seg. MIN-ensemblet trår til med nydelig strykerarbeid, Frode Larsen er med på produsent-sida, samt at han spiller trommer og bidrar på vokal på flere låter. Eirik Fjelde spiller tangentinstrumenter, Morten Steen spiller bass og bursdag (!). Ellers er kompis Erling Ramskjell innom på gitar på åpningslåten. Lydbildet er organisk, variert og levende, delvis som et resultat av at de akustiske instrumentene spiller en viktig rolle i lyduniverset. Låtene på albumet er mixet av Poppa Lars.
Lydbildet er organisk, variert og levende, delvis som et resultat av at de akustiske instrumentene spiller en viktig rolle i lyduniverset.
KLISH har tidligere gitt ut albumene Bestandig og Røyk og speil. Med HGDFM er det på tide at mannen får nasjonal annerkjennelse som poet og musiker helt i det ypperste sjiktet i norsk musikkliv. Det skal bli særdeles vanskelig å komme utenom HGDFM på årslistene for 2022, og første sjans til å se og høre albumet live er på Nordlysfestivalen i Tromsø i månedsskiftet januar-februar. For alle som har sjansen: Møt opp!
Vær den første til å kommentere