Katarina Barruk har dette året blant annet vært aktuell gjennom intervju og opptreden på Lindmo og konsert på Oslo World. Nå er hun ute med sitt andre album, Ruhttuo. Her serverer hun atmosfæriske og storslagne lydlandskap på sitt morsmål umesamisk.
Vurdering
Katarina Barruk – Ruhttuo 5/6Viktig stemme
Katarina Barruk har en mektig stemme i musikalsk forstand, og hun er også en viktig stemme når det gjelder å fremme umesamisk språk og kultur. Det er noe hun tar på det ytterste alvor, samtidig som det aldri har vært aktuelt for henne å synge på noe annet språk enn umesamisk.
På albumet Ruhttuo gir hun lytteren tolv låter som viser oss hvor sterk og klar hun er i sitt kunstneriske uttrykk
På albumet Ruhttuo gir hun lytteren tolv låter som viser oss hvor sterk og klar hun er i sitt kunstneriske uttrykk. Låtene løftes opp av vakker, storslagen produksjon hvor vi blir dratt inn i landskaper vi får lyst til å være i og lett kan drømme oss bort i. Og Katarina Barruk har som mål at vi nettopp skal drømme oss bort i hennes musikalske og tekstlige univers. Hun vil gjerne invitere oss inn dit. Det syns jeg hun lykkes særdeles godt med på sitt siste album.
Sterk og kontrollert
Stemmen til Katarina Barruk bærer mye på egen hånd, for den er sterk og kontrollert enten hun synger eller joiker. Lydbildet er preget av store klangflater og låtene til Barruk gir rom for å både dra skikkelig til og å være mer neddempet i vokaluttrykket.
Stemmen til Katarina Barruk bærer mye på egen hånd, for den er sterk og kontrollert enten hun synger eller joiker
Barruk står bak brorparten av låtene, bortsett fra litt musikalsk og tekstlig hjelp her og der, i tillegg til to tradisjonelle joiker. Hun har også med seg gode hjelpere på gitar, bass, tangentinstrumenter, strykeinstrumenter og trommer. Ella Marie Hætta Isaksen fra Ísak er innom på et fint vokalt og tekstlig gjestespill på låten «Jïmmatje».
Tekstene handler om å være seg sin umesamiske identitet bevisst, om lengsel, kjærlighetssorg og om styrken til forfedrene gjennom de harde utfordringene de har vært gjennom. Hun bruker også naturskildringer i tekstene, både i direkte og mer metaforisk form.
Fjellstøtt
Kanskje er første halvdel av albumet det sterkeste, med låter som «Vásstiedeh! (Speak Up!)», med vakker akustisk gitar, den storslagne poplåten «Jïmmatje (Strange)» og den vakkermørke, vare «Niäguoh (Dreams).» Albumet er for øvrig fint produsert av Arnljot Nordvik og Christo Stangness.
Det er i hvert fall ikke det minste vanskelig å anbefale alle å låne øre til Ruhttuo
Som Marja Mortensson kjemper Katarina Barruk for et utrydningstruet språk – det står på UNESCOs rødliste – og en utrydningstruet kultur gjennom musikk og tekst. Det de begge samtidig har til felles er at det musikalske og tekstlige uttrykket står fjellstøtt.
Med de kunstneriske og musikalske kvalitetene på plass, blir språk- og kulturkampen en god del lettere å kjempe og å få oppmerksomhet rundt. Det er i hvert fall ikke det minste vanskelig å anbefale alle å låne øre til Ruhttuo.
[iframe style=»border-radius:12px» src=»https://open.spotify.com/embed/album/5dCWT3ow28JA5IyVlelIK7?utm_source=generator» width=»100%» height=»380″ frameBorder=»0″ allowfullscreen=»» allow=»autoplay; clipboard-write; encrypted-media; fullscreen; picture-in-picture» loading=»lazy»></iframe]
Vær den første til å kommentere