Dag én av Midgardsblot-festivalen startet med en kraftfull forestilling av UADA, som satte tonen for en dag med variert musikk. Etter den intense åpningsseremonien var det akkurat UADA sin atmosfæriske svartmetall som skulle til for å kickstarte årets festival.
UADA
Amerikanske UADA tok med seg sin signaturmiks av melodisk, aggressiv black metal til Helheim-scenen, og bød på rå intensitet og atmosfæriske lydlandskap.
Vurdering
UADA på Midgardsblot 2024 5 av 6UADA startet med «Snakes & Voltures» fra 2018- albumet Cult of a Dying Sun, og bød på litt mørke i dagslyset på Midgardsblot. De hjemsøkende melodiene og sprudlende riffene skapte et lydteppe av fortvilelse og raseri som bredte seg over sletta.
Frontmann Jake Superchis hypnotiserende vokal, med kvalmende og hjemsøkende growls, tilførte et lag med følelsesmessig dybde til bandets opptreden. Det intrikate gitararbeidet til James Sloan og nevnte Superchi skapte en vegg av metall som var både hypnotisk og nådeløs, mens trommeslager Josh Lovejoy og bassist Nate Verschoor ga et solid og dundrende grunnlag for bandets soniske angrep.
Gjennom hele det korte settet var UADAs scenetilstedeværelse kommanderende og gåtefull, med bandmedlemmene som utstråler en påtakelig følelse av intensitet og fokus på tross av at de er skjult under hettene sine.
Høydepunktene i settet deres var uten tvil den catchy «Djinn» og «Cult of a Dying Sun», og UADA hadde satt listen høyt for resten av festivalen. Opptredenen deres på Midgardsblot var en oppvisning i svartmetall-kunst, og viste frem bandets dyktige musikerskap, emosjonelle dybde og urokkelige dedikasjon til håndverket deres. For de av oss som så de på Infernofestivalen i 2023 så har bandet bare blitt enda bedre på det året som har gått.
Grand Magus
Neste ut var den mektige Grand Magus, som brakte sin blanding av heavy metal og doom til scenen med en insisterende tilstedeværelse. Deres kraftfulle riff og vokal fikk publikum til å rocke ut foran scenen.
Kalandra
Kalandra inntok scenen etter Grand Magus, og ga en mer melodisk og eterisk lyd til festivalen. Bandet er kjent for å blande elementer fra forskjellige sjangre som folkemusikk, progressiv rock, og atmosfærisk pop, og skaper et unikt lydbilde, og ikke minst for den utenomjordiske stemmen til vokalist Katrine Stenbekk.
Kalandra byr på vakre og stemningsfulle arrangementer, drevet av nevnte Stenbekk sin kraftfulle stemme og det musikalske samspillet mellom alle medlemmene i bandet.
Live på Midgardsblot 2024 er Kalandra sin musikk både episk, melankolsk og meditativ. På tross av en del tekniske utfordringer skapte de et unikt, stemningsfullt lydbilde. Bandet spilte deres siste singel, «Are You Ready?» og bød også på en flunkende ny låt (som jeg dessverre ikke klarte å fange navnet på).
Høydepunktene for undertegnede var uten tvil «Slow Motion», «Helvegen» og «Brave New World». Sistnevnte fikk en intens fremføring på slutten av settet som virkelig satte spor.
Amon Amarth
Avslutningen på kvelden var den legendariske Amon Amarth, som leverte et sett fylt med episke historier om norrøn mytologi og heftig vikingmetall. Deres dundrende trommer, brennende gitarsoloer og brølende vokal fikk publikum til å synge med og heve hornene i hylling av de norrøne metallgudene.
Det er som det skal være når Amon Amarth byr opp til fest, mye flammer, mjød og til og med et vikingskip. Hva mer kan man be om?
En god start på årets festival
Totalt sett var dag én av Midgardsblot-festivalen en flott start på festivalen, der hvert band brakte sin egen unike energi til Midgard. Lokasjonen legger et ekstra lag med magi til arrangementet, noe som gjør Midgardsblot til en virkelig spesiell samling for metalfans fra hele verden.
Fotogalleri: Hans Martin Høydahl
Vær den første til å kommentere