Det er nå for så vidt ingen overraskelse at disse er mørke og tunge. Det har denne gruppen vært i hele sin karriere. Andre uttrykk som brukes om gruppen, er at de er majestetiske, atmosfæriske, grandiose og mektige. Det utrolig spektakulære lå i lyssettingen og videografikken på scenen.
Vurdering
Madrugada på Pstereo 5/6Personlig synes jeg at vi fikk en følelse av flere av disse karakteristikkene på Pstereo i Trondheim fredag kveld. Det som kjennetegner lydbildet deres, er at de har en tung, fyldig og svevende gitarlyd som danner basisen i musikken deres. Kompet følger naturligvis på i dette tunge drønnet av en lyd.
Stemningen i musikken er gjennomgående mollstemt og mørk i stort sett rolige og tunge rytmer. I tillegg kommer Sivert Høyems usedvanlige fyldige og sterke barytonstemme som har en klang som passer til gruppas «sound.» Dette er kjennetegnet for Madrugada. De bruker mye romklang som effekt, også på gitarsoloer med lange toner. Etter at de ga seg i første runde i 2008, har vel ingen andre band helt klart å ta deres plass. Da var det greit at de startet opp igjen i 2018.
Besetningen nå er de originale medlemmene Sivert Høyem på vokal, Frode Jakobsen på bass og Jon Lauland Pettersen på trommer. Nå i andre runde har det kommet to nye, Christer Knutsen på gitar og keyboard, og Cato «Salsa» Thomassen på gitar. Jeg mener nå jeg så sistnevnte også foran tangentinstrumentene.
Det er veldig vanskelig å komme opp med noe som tilsvarer de største låtene til Madrugada på hvert eneste album.
Plata fikk ulike kritikker, men personlig så liker jeg den. Jeg synes de har bevart både stemning og til dels låtkvalitet. Det er veldig vanskelig å komme opp med noe som tilsvarer de største låtene til Madrugada på hvert eneste album. Jeg mener jeg hørte to sanger derfra på konserten, «Dreams At Night» og «Nobody Loves You Like I Do».
Da kom allsangen for fullt, og hender og ølglass gikk i været.
De virkelig store publikumsfavorittene satte fyr på folkemassen. Dette var naturligvis «The Kids Are On High Street» og «Majesty». Da kom allsangen for fullt, og hender og ølglass gikk i været. Det var ellevill jubel!
Klokka hadde nærmet seg midnatt, og det utrolig fargesprakende lyshowet på scenen hadde kommet til sin rett gjennom hele konserten.
Madrugada avsluttet med den rolige og pompøse sangen «Valley of Deception», Da gikk et i hovedsak godt fornøyd publikum hjem. Klokka hadde nærmet seg midnatt, og det utrolig fargesprakende lyshowet på scenen hadde kommet til sin rett gjennom hele konserten.
Jeg ser at de i lokalpressen får dårlig kritikk for lyden. Der jeg sto, ved lydteltet, la jeg ikke så mye merke til det. Kanskje var det det, men hva er skurrelyd, og hva er effekter? Det skjer jo noe rundt oss også hele tiden som tar av oppmerksomheten vår.
Det er håp for både Madrugada, Saxon og dagens unge!
Den ene var til og med lei seg for at hun ikke hadde fått sett Saxon oppe på Sverresborg forrige helg. Jeg repliserte da fort og temmelig lattermildt at gutta i Saxon nå kanskje hadde passert 70. Det hadde lite å si, svarte de storskrattende tilbake. Det er håp for både Madrugada, Saxon og dagens unge!
Alle foto: Tor Atle Kleven
Vær den første til å kommentere