Motorpsycho fikk siste ordet på Øyafestivalen med sitt bestillingsverk inspirert av Håkon Gullvågs bildekunst i går.
Vurdering
Motorpsycho og venner på Øyafestivalen 2019: 3/6Første gang Motorpsycho tok Håkon Gullvågs kunst i bruk var med albumutgivelsen The Tower i 2017. Gullvågs kunst ble også brukt i gruppas andre album, The Crucible, som ble sluppet tidligere i år.
Kjente motorpsychedeliske toner
Effektene er ikke annet enn helt nydelige og sammen med musikken skulle dette i teorien blitt dagens høydepunkt.
Bak det luftige forhenget kommer det kjente motorpsychedeliske toner. Vakkert og svevende, med drømmende toner, genial instrumentering og vokalen som er så lett å bli glad i. Akkurat sånn som vi kjenner bandet. Folk tar fornøyd imot med rungende jubel.
Når dessverre ikke opp
Mye endrer seg når forhenget åpnes. Stemningen drar seg opp, skravlerne stopper og det blir mindre halvsoving blant publikum.
Selv om det de gjør er bra og smaker av genialitet, mister jeg tråden midt i settet og får ikke helt tak i historien. I tillegg blir enkelte av partiene litt livløse og tidvis alt for drøye, selv om jeg vet det er typisk for bandet og normalt pleier like det. I kveld blir det for dødt. Merker også at dødtiden åpner til at flere skravlere starter praten. Mye endrer seg når forhenget åpnes. Stemningen drar seg opp, skravlerne stopper og det blir mindre halvsoving blant publikum.
Når det hele avsluttes skjenkes både jubel og superapplaus fra salen. Samlet virker ganske mange fornøyde. Selv går jeg fra konserten litt skuffa. Mulig forestillingen hadde gjort seg bedre på en annen scene, kanskje et sted med sitteplasser. Ikke som siste konsert i Sirkus etter en lang dag, og for noen fire lange dager på festival.
Alle foto: Johannes Andersen
Vær den første til å kommentere