- Neon Ion aka Natalie Sandtorv holdt online-konsert mandag kveld og lover å komme med nye digitalt overførte opptredener om et par uker.
En av de mange konsertene som både er sendt, og vil bli sendt på Facebook-sida «Brakkesyke 2020», gikk av stabelen mandag kveld 16. mars. Vi fikk se og høre to av medlemmene i gruppa Neon Ion, vokalist Natalie Sandtorv og pianist Martin Vinje. Begge disse har en bakgrunn innen jazz og er høyt utdannet innenfor musikk. Natalie er uteksaminert ved Rytmisk Musikkonservatorium i København, hvor hun studerte Music Performance.
Martin Vinje imponerte på piano. Det gikk både på jevnheten i tonene, klangene og det lekende lette improvisatoriske i jazzen.
De gangene jeg har hørt henne og gruppen tidligere, har hun i det musikalske uttrykket vært ganske nytenkende. Kontraster har vært stikkordet. Jazz-musikken har ligget i bunn, og så har gruppen trukket inn andre stilarter i tillegg; elektronika, R&B, soul, rock og psykedelika. Denne gangen var det i duo-formatet. Det ble kanskje noe annerledes enn det jeg har hørt tidligere, noe mer inspirert av soul og R&B.
Martin Vinje imponerte på piano. Det gikk både på jevnheten i tonene, klangene og det lekende lette improvisatoriske i jazzen, særlig på coverlåten «Another lifetime» av den britiske R&B- og elektronikaartisten NAO. I tillegg til et par cover-låter spilte de en del fra det kommende albumet sitt, hvor de allerede har sluppet to singler.
Vi tok en prat med Natalie.
Hvordan opplevde du selv denne seansen?
– Jeg opplevde det som både rart og veldig fint på en gang. Vi hadde ikke på skjermen, så vi ante ikke om noen så på eller ikke. Men vi hadde jo en veldig fin produsent som løp rundt bak og viste tegn til at det var det!
-Jeg opplevde det som både rart og veldig fint på en gang.
På hvilken måte skjedde opptaket?
– Vi rigget opp hjemme i stua på Høyenhall med et lydkort og noen gode mikrofoner. Det var mye mer å sette seg inn i enn jeg trodde. Heldigvis er mannen min, Ole Mofjell, en teknisk gud i forhold til meg, så han ordnet alt for oss.
Hvor lang tid hadde dere til forberedelser?
– Vi begynte å rigge til allerede kl. 11:30 og holdt det gående til konsertstart som skulle være kl. 18:00, men teknikken krasjet, så vi måtte utsette en time for å laste ned ny programvare. Det var mildt sagt en stressende situasjon et øyeblikk der!
[iframe width=»560″ height=»315″ src=»https://www.youtube.com/embed/DhdLyXsClDg» frameborder=»0″ allow=»accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture» allowfullscreen></iframe]
Har dere gjort akustiske versjoner av sangene deres i dette duo-formatet tidligere?
– Ja, det har vi! Jeg og Martin har spilt sammen siden folkehøgskolen, så vi har jobbet med mange ulike prosjekter sammen. Synes alltid det er fint å høre låter så strippet ned, de kan ofte få en helt annen mening og sårbarhet.
Det var et tilbud om å vippse penger til dere under konserten. Var det i så måte verdt strevet å gjennomføre dette?
– Det var det absolutt. Vi fikk inn noe som nesten tilsvarer et honorar på en vanlig konsert. Så det kom godt med nå som flere av konsertene vi skulle gjennomføre i mars og april, ble avlyst. Men det er viktig å poengtere at vi gjør jo også dette fordi vi er musikere, og vi elsker å utøve. Det var en helt ny situasjon å spille i, og så fikk jo vi et mye større publikum enn man vanligvis har på en konsert. Nå er konserten oppe i 47 000 som har sett den!
Dere snakket om at dere spilte noen låter fra et album som skal komme. Har denne Korona-situasjonen skapt noen problemer for lanseringen?
Jeg slipper jo min neste singel 3.april på Jazzland Recordings, og jeg er utrolig spent på om den drukner i korona-stress, eller om folk klarer å koble av og slå på litt musikk.
– Det er jo en situasjon som man aldri har vært i før, og som man ikke vet hvordan man skal takle. Er det lurt å fortsette å gi ut musikk, eller vil det drukne i korona-nyheter? Vi kommer til å fortsette å utgi singler i tiden framover, og albumet planlegges å komme i mai. Vi får se, jeg har jobbet med det i to år.
Musikken på «online-konserten» var kanskje noe forskjellig fra det dere har gjort på scenen tidligere. Er det en endring i stilen på den nye plata?
– Ja, jeg for min del er kun drevet av spørsmål: Hva er det du vil lage nå? Så lager jeg det. Og de siste årene har jeg fokusert mest på å jobbe mer med moderne RnB og alternativ pop. På denne plata har jeg samarbeidet med produsent Erlend Mokkelbost som har vært en fantastisk sparringspartner.
Hva blir det neste steget for dere nå? Må dere gjennomføre flere konserter på Facebook eller andre nettsteder?
– Den som vet det, den ønsker jeg å snakke med. Nei da, det er en usikker tid, og vi aner ikke hvor lenge dette varer. Det spøker jo så klart for release-turnèen min i april, men alle er i samme situasjon, så det er ikke noe å gjøre med det.
– Nå er vi i planleggingsfasen av en stor live-stream produksjon med en konsertarrangør. Dette blir det mer om i neste uke. Jeg slipper jo min neste singel 3.april på Jazzland Recordings, og jeg er utrolig spent på om den drukner i korona-stress, eller om folk klarer å koble av og slå på litt musikk. Det skal hvertfall jeg gjøre i tida framover!
Vær den første til å kommentere