Ny EP fra Ane Bjerkan!

Foto: Sirin Winge
I dag gir Ane Bjerkan ut EP’en «Songs for Jirka» i samarbeid med Pisco Records.

Ane Bjerkan og hennes band har gitt ut musikk siden 2017, året debutskiva «Nothing But Cherry Blossoms From Now On» så dagens lys. Albumet, som falt i smak hos vår anmelder, ble fulgt opp av EP’en «Winter Grit» i februar 2018. En visjon om å skape noe både mørkt, levende, minimalistisk og sentrert rundt vokal og indisk harmonium ble etterhvert til «Songs for Jirka». De fire låtene er spilt inn i en hytte utenfor byen Tábor i Tsjekkia nå i januar.

Tsjekkisk tilknytning

Navnet stammer fra slottseieren Jiri Vydra, som inviterte Ane Bjerkan til å spille (sin første) solokonsert med vokal og harmonium i byen Jicin.

Også tittelen på utgivelsen har en sterk tilknytning til den sentraleuropeiske republikken. Navnet stammer fra slottseieren Jiri Vydra, som inviterte Ane Bjerkan til å spille (sin første) solokonsert med vokal og harmonium i byen Jicin. Den innledningsvis skeptiske Bjerkan har følgende å si om invitasjonen:

«- Først svarte jeg nei til denne forespørselen, jeg hadde aldri trodd det kom til å være interessant å høre på meg alene, men Jirka motiverte meg til det og lagde fantastiske rammer for min første opplevelse med det. Jeg er sterkt inspirert av hans forestillingsevne og alt han får å skje i den ytre verden på grunn av den. Så denne EP-en er en hyllest til forestillingsevnen.»

Blant låtene på EP’en finner vi folketonen Ulvekirkevisa, en sang med røtter i Hitra i Trøndelag. Bjerkan har sunget denne i over ti år, og anser låten å ha blitt en del av henne. Både denne og de øvrige låtene har blitt spilt inn sammen med teknikeren David Zeman fra slowcore-bandet Kalle, et veletablert alternativband i Tsjekkia og Slovakia. Bjerkan beskriver innspillingsprosessen slik:

«- Det var iskaldt og vi holdt oss stort sett inne i hytta en hel uke, det var en boble utenfor verden, hvor vi lot hver sang ta den tiden den trengte for å få den følelsen vi ønsket. Det var en helt annen arbeidsmetode enn jeg har jobbet med tidligere, hvor jeg har ønsket at musikken skal bli ferdig og «perfeksjonert» ut. Nå høres det mer levende ut og litt skranglete ut – også fordi jeg spiller hovedvekten av instrumentene selv.»

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*