Operaaften i Ringsaker med Pimpinone og Bajazzo

Håvard Stensvold og Ida Gudim som Pimpinone og Vespetta i Pimpinone. Foto: Hans Marin Høydahl.
Jeg kan ikke akkurat skryte på meg mye vin i glass og høy sigarføring i operasammenheng, men det er noe ved å utvide sin musikalske horisont. Når man først har begynt, kan man absolutt bevege seg mellom musikalske ytterpunkter – som for eksempel fra black metal til opera (ja, du leste riktig).

Jeg har tidligere besøkt Ringsakeroperaen, blant annet for å stifte bekjentskap med PUSH, en gripende forestilling som skildrer en ung gutts opplevelse på en togreise under andre verdenskrig. Den satte dype spor i meg. Det er noe spesielt med å oppleve en historie så nært og intenst.

Operaens kunstneriske leder, Kari Elisabeth Bekken, har en evne til å skape forestillinger og opplevelser som spiller på de fleste strenger i følelses registeret. Da jeg nylig fikk anledning til å være med på forberedelsene til oppsetningene Pimpinone og Bajazzo, ble jeg slått av hvor mye arbeid som ligger bak. Å bevege seg bak kulissene og oppleve nerven, tempoet og de hektiske forberedelsene var en opplevelse i seg selv.

Høytflyvende Simen Bredesen som Beppo i Bajazzo. Foto: Hans Martin Høydahl
En kollektiv innsats både foran og bak scenen

De færreste aner hvor mange detaljer som må på plass for at en forestilling skal bli så vellykket som mulig. Forberedelsene alene er nesten verdt inngangsbilletten. Med frivillige fra Ringsaker Operakor (ROK) og produksjonsteamet Ringsaker Operaen Produksjon (ROP) på plass, var alt klart – fra scenografi og kostymer til sminke og lys. Ringsaker Operaens Venner (ROV) sørget også for forpleining til både medvirkende og publikum. Det er en imponerende dugnadsånd som gjør kvelden mulig.

Gunda-Marie Bruce som Nedda. Foto: Hans Martin Høydahl.
Humor i Pimpinone, drama i Bajazzo

Samspillet mellom de profesjonelle solistene og Ringsaker Operakor var imponerende

Selve forestillingene bød på to svært ulike opplevelser. Pimpinone av Georg Philipp Telemann, som kort fortalt (uten å røpe for meget) er en humoristisk historie om en eldre mann og hans ambisiøse tjenestepike, var elegant tolket av Håvard Stensvold og Ida Gudim. Musikalsk ansvarlig var Dorina Komani, som leverte med stor presisjon.

Bajazzo skrevet av Ruggero Leoncavallo minner  meg litt om det omreisende teateret du kunne se i Reisen til Julestjernen. Hvor du ser gjøglerne opptre for Kongen og Dronningen i et forsøk på glede når prinsesse Gulltopp var forsvunnet. Uten og røpe for mye om stykket kan en vel si at slutten i Bajazzo har en langt mer brutal slutt enn den folkekjære Reisen til Julestjernen. Den tok oss inn i en langt mørkere og mer dramatisk verden. Med en gripende slutt og fantastisk stemmebruk fra solistene Kristian Krokslett og Gunda-Marie Bruce (som Canio og Nedda), var dette et høydepunkt. Samspillet mellom de profesjonelle solistene og Ringsaker Operakor var imponerende – en perfekt balanse mellom innlevelse, kostymer og stemning.

En irritert Kristian Krokslett som Canio. Foto: Hans Marin Høydahl
Profesjonalitet og lidenskap i alle ledd

Uansett om man er en erfaren operagjenger eller ny til sjangeren, er det vanskelig å ikke bli imponert.

Det er verdt å nevne de øvrige bidragsyterne som løftet oppsetningene: Jørgen Backer (Tonio og konferansier), Dagfinn Andersen (Silvio), Simen Bredesen (Beppo), danserne Signe Otervik og Rein Oskar Evensen, samt scenograf og kostymedesigner Plamena Dicheva. Regissør Ronald Rørvik og koreograf Toni Herlofson, sammen med maskør Anne Oortwijn og lysdesigner Eirik Brenne Torsethaugen, bidro også sterkt til magien på scenen. Dirigent Torodd Wigum og inspisientene Nina Maria Lilleengen og Sofia Berg sørget for at alt gikk som det skulle.

Uansett om man er en erfaren operagjenger eller ny til sjangeren, er det vanskelig å ikke bli imponert. Stemmekraften, innlevelsen og profesjonaliteten som kreves for å fremføre slike verk, er rett og slett inspirerende. Ringsakeroperaen har igjen vist at de kan levere opplevelser som gjør sterkt inntrykk – både på scene og bak kulissene.

Forstillingene er 16., 17., 19., 20. og 22. november på Teatersalen Brumunddal. Du kan kjøpe billetter her.

Alle foto: Hans Martin Høydahl

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*