Opphav – Innsig

Foto: Hanna Marie Claussen
Louisa Palmi Danielsson (gitar) og Ingvild Austgulen (vokal) utgjør den nordnorske duoen Opphav. Gruppa ble dannet i 2015, og har bl.a. spilt på Trænafestivalen, Riddu Riddu, Hamsundagene og Kråkeslottfestivalen. De har jobbet med debutalbumet siden 2019, og nå er endelig albumet Innsig ute.

Vurdering

Opphav – Innsig 4/6Karakter 4

Opphav spiller en slags rap-orientert form for visesang. Gitarist Louisa Palmi Danielsson sier hun er inspirert av norsk jazz i sitt spill. Det som er sikkert, er at hun lager et fint komp for tekstfraseringene til Ingvild Austgulen. Gitarspillet hennes er velplassert og økonomisk. Ikke en overflødig tone, ingen unødvendig ornamentikk.

Tekster som bl.a. handler om miljøkrise, forvaltning av naturressurser, lokalt selvstyre og om retten til å elske den man vil

Ingvild Austgulen har bakgrunn som slampoet, og noen ganger rapper hun, andre ganger synger hun. Det høres allerede i først låt på albumet, «Lausreve», men også på flere av de andre låtene. Hun skriver tekstene, tekster som bl.a. handler om miljøkrise, forvaltning av naturressurser, lokalt selvstyre og om retten til å elske den man vil.

Grønt skifte

«Gru og skam» handler om det grønne skiftet. Opphav er ikke imponert over det, og er blant annet innom Repparfjord-saken: «Sånn ser ikke mitt grønne skifte ut/Hakke tid til å mal svart-grønt nu!», synger Ingvild Austgulen, først over nakent elgitarspill, før låten tar sats og det blir lagt til bass og trommer. Dette er etter mitt syn kanskje den beste låten på albumet. Her får Opphav ut sitt engasjement og sin frustrasjon på en kontant og effektfull måte.

«Gru og skam» handler om det grønne skiftet.

Ellers har vi før skrevet om singelen «Villkvinna.» En låt som Ingvild Austgulen sier dette om: «Det er en tekst som handler om få fram det litt utemma, få fram essensen av mennesket, med fokus på å leve ut seg sjøl og bryte fri fra bokser og normer. Det handler om å bli mer ekte, sann og tro til den man er.»

Så er det det et par mer lyrisk anlagte låter: Den fine, vare «Fjellrypa» og avslutninsglåten «Bjørka». På sistnevnte har Opphav lånt tekststrofer fra Tor Jonsson og refererer til Haldis Moren Vesaas. Også de sterkere lyriske stemningene kler Opphav godt.

Fint debutalbum

Det er i det hele tatt et fint debutalbum Louisa Palmi Danielsson og Ingvild Austgulen har gitt ut. Ikke alle åtte låtene er like sterke, men som helhet har de vist at Innsig har livets rett og at det skal bli spennende å følge Opphav fremover.

Med seg på albumet har de to damene fått med seg et solid lag med musikere: Hallstein Sandvin bass, tangenter, gitar, kalimba og mixing, Nasra Ali Omar: trommer, Kjetil Dalland: Bass, Jakop Janssøn: trommer og Erling Ramskjell: Trommer og tangenter. Sistnevnte har produsert albumet. Martin Bowitz har stått for mastering i Store Studio.

[iframe style=»border-radius:12px» src=»https://open.spotify.com/embed/album/2pYjp0B8BEtX2o26ivumAH?utm_source=generator» width=»100%» height=»380″ frameBorder=»0″ allowfullscreen=»» allow=»autoplay; clipboard-write; encrypted-media; fullscreen; picture-in-picture»></iframe]

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*