Torsdag på OverOslo har et mye mer voksent publikum enn dagen før. Toto trekker et annet publikum enn Sondre Justad, men de eldre er raskest på avtrekkeren, for dagen ble utsolgt på tre timer.
Fordi transporten hjem på onsdag tok veldig lang tid, er vi sent i gang på torsdag. Jeg rekker akkurat å se Mannfred Mann’s Earth Band avslutte og er litt sint på meg selv for å ikke være der tidligere. Det er mye mer liv i bandet på de to låtene jeg ser her enn den trauste forestillingen de hadde på Sweden Rock Festival i 2015. Det er heldigvis flere gode konserter igjen.
Ida Jenshus
Vurdering
Ida Jenshus på OverOslo 2019: 4/6Selv om trønderen Jenshus ble kjent gjennom å vinne Tore Strømøys Lyden av lørdag er musikken hennes langt fra trønderrock.
Bortsett fra skjelvinga i stemmen til Jenshus, minner «Could You Be There For Me» meg om Unni Wilhelsen. Det er en rolig og pen låt der hun viser at hun behersker munnspillets edle kunst. En svevende og litt støyende start på en rocka låt med mye dynamikk følger, og Jenshus danser mens hun spiller. Hun avslutter med «Let It Go» (?), som bygges opp rundt en gitarakkord. Enkelt, men det funker.
The Proclaimers
Vurdering
The Proclaimers på OverOslo 2019: 3/6«Letter From America» er en spretten låt med et driv som er ganske fengende. De kan også høres ganske sidrompa ut. Det blir fort for traust og kjedelig når de ikke gjør noe spesielt ut av låtene. Når de drar i gang med irsk fløyte på «Make My Heart Fly» kan de minne om The Dubliners, uten at de når helt opp til legendene. «CopenHagen» er enda mer irsk i lydbildet med trekkspill og irsk fløyte.
Når de ikke skaper noe liv på scenen, blir det heller ikke liv i publikum.
Lite liv og innlevelse
Folk klapper med på paddypønklåta «Confusion», til tross for at vokalisten ikke kommer til å gjøre Morten Harket arbeidsløs med hans forsøk på en veldig lang tone. «I’m On My Way» er en god låt, men den blir fremført med så lite intensitet at det er trist. Kompet er så planking av låta at det blir direkte kjedelig, nærmest som et middelmådig poprockband.
Publikum klapper i gang «I Met You». En lystig låt med soloer på både gitar, piano og trommer. Låta er populær, men The Proclaimers kan ikke gå av før de har spilt deres desidert største hit «(I’m Gonna Be) 500 Miles» Det er først nå det blir ordentlig liv i folk med jubel og allsang. For å være ærlig så fortjener ikke bandet bedre heller. Når de ikke skaper noe liv på scenen, blir det heller ikke liv i publikum.
LAVA
Vurdering
LAVA på OverOslo 2019: 3/6Lava spiller mye flinkispop som høres fint ut, men rører ikke ved hverken sjel eller rockefot. «Somebody Like You» er en fengende låt med et interessant arrangement. Vi hører også 80-tallsjazz der saksofon og piano er stjerner. Musikerne er gode, men spesielt instrumentalt låter det umoderne og er lite engasjerende.
Musikerne er gode, men spesielt instrumentalt låter det umoderne og er lite engasjerende.
Ulempen med så kommerse låter er at de bærer veldig preg av sin samtid. Denne låta blir en blanding av 90-talls boyband og 80-talls P4-pop. Neste låt er litt funky, men vokalist Egil Eldøen høres litt anstrengt ut. Likevel gir de mer av seg selv enn The Proclaimers.
Gammel musikk, ungt talent
Lava hadde kontakt med en sangerinne fra LA og sammen sang de låta «You». Her er Randy Crawford byttet ut med Rohey, et norsk talent med kraftig, flott stemme. Dette passer fint til balladen med Eldøen. Rohey synger behagelig og pent, men den kraftfulle stemmen ødelegges med vokalonani, noe andre liker bedre enn meg.
I låta «Sophie is a dancer» blir det litt mer fart og rytmer med jazzfunk. Flere på scenen synger med og det blir mye klimpring. De enkelte musikerne får vist seg frem i løpet av konserten og vel så det. Det tar kanskje litt overhånd med en lang trommesolo uten en låt som går fremover.
Toto
Vurdering
Toto på OverOslo 2019: 5/6Gitaristen Steve Lukater hjelper vokalisten Joseph Williams med sang, men er ikke like flink til å synge. Dette er en rocka låt med trøkk og gitarsoloer. Det er kjekt å høre krydder i lyden fra Lenny Castro på bongotrommer. Det er også gøy med to menn på keyboard.
Vokalist Williams greier å nå høye toner som Joey Tempest har gitt opp for lenge siden.
Gitarist Lukater synger «I Will Remember» til minne om kompisen Tom Petty. Kompet er fjongt, men sangen noe treig. Låta er rolig og bandet korer til Lukater. Gitarsoloen sitter godt og spilles bra. I «English Eyes» hører vi en intens vokal og et fjongt gitartrøkk. Musikken er litt prog-aktig, men mer som Europe. Vokalist Williams greier å nå høye toner som Joey Tempest har gitt opp for lenge siden. Innimellom tusler han rundt på scenen som om han samler skritt.
Fullt fyr i bandet
Gitarist Steve Lukater synger en hyllest til sin gamle venn George Harrison, og det er derfor fint å se at rampelyset er på ham under hele låta.
Med «Rosanna» starter partyet blant publikum. Williams spiller luftgitar mens gitaristen spiller. Her er det litt mer futt i gitaren enn på plate. Williams masserer også den yngste tangentmannen på sin tur og får i gang klapping blant publikum. Det er god stemning med allsang. Samtidig er det full fyr i bandet.
«Georgy Porgy» er en ganske rolig og litt sviskete låt som spilles før den eldste keyboardmannen, Steve Porcaro, kommer i sentrum. Han tar en kortversjon av «Human Nature», ei låt som endte opp på Michael Jacksons «Thriller». «I’ll Be Over You» er en fin hjertesmerte-ballade med fjonge vokalharmonier. I «Stop Loving You» er det ikke like mye tyngde i refrenget som innspillingen av låt, men det høres likevel fint ut. Til slutt får vi høre en pianosolo med yngste synthmann. Det blir mer fart igjen på «Girl Goodbye». Det må nødvendigvis blir mye trøkk når låta løftes med flere riff fra både gitar, bass og piano.
Africa – avslutningsfesten
Med den magiske stemningen som «Africa» skaper, blir torsdagen avsluttet på topp.
Gitarist Steve Lukater synger en hyllest til sin gamle venn George Harrison, og det er derfor fint å se at rampelyset er på ham under hele låta. Williams får med publikum på å veive med mobillys. Det både låter og ser fint ut, og er nesten litt rørende. Låta fortsetter inn i en gitarsolo, før de avslutter med det Williams kaller «that song».
Under «Africa» tar flere av den yngre garden i publikum helt av. Ei ung jente vi ikke har sett tidligere i konserten er nå plutselig ved siden av oss. Hun danser og er helt vill. Det har vært mye oppmerksomhet rundt låta i det siste med flere coverversjoner, og deler av låta er populære i EDM. Passende nok kjører perkusjonist/bongo-mester Castro en solo. Det er mye publikumsfrieri fra bandet. Store deler av amfiet er med på allsang før hele bandet kommer inn i låta igjen og avslutter den flott. Med den magiske stemningen som «Africa» skaper, blir torsdagen avsluttet på topp.
Vær den første til å kommentere