Fargesprakende sjangerbombe fra She Said Destroy. Succession ble gitt ut 15. oktober via Mas-Kina Recordings.
Vurdering
She Said Destroy – Succession: 5/6
Vurdering
She Said Destroy – Succession: 5/6She Said Destroy ble formet i 2000 av Anders Ugmod Bakke, som flere vil kjenne som vokalisten i Beaten To Death. SSD albumdebuterte i 2006 med Times Like Vines og fulgte opp med This City Speaks in Tongues i 2008.
I denne perioden holdt de en rimelig høy profil. I tillegg til festivalkonserter landet rundt åpnet de for storheter som Celtic Frost, Emperor, Enslaved, og Neurosis. Bandet la konsertlivet på hylla i 2009 og har – foruten EPen Bleeding Fiction fra 2012 – gitt lite lyd fra seg frem til nylig. Nå er tredjeplata ute – holder den samme høye standard?
Bemerkelsesverdig bredde
Et slående trekk med Succession er hvor variert det hele er.
Noen gjengående elementer kan likevel finnes. Låter som førstesporet «To Ourself Entire» og «Our Will Be Done» smaker av matematisk orientert metall à la Dillinger Escape Plan, Extol, og Azusa. Det skorter hverken på melodisk teft eller spennende rytmemønstre, og det er som alltid en fryd å høre herr Bakke brøle.
Vokalarbeidet begrenses dog ikke til brøling. Flere av låtene har en klar kjerne av black metal, hvor de stridsklare growlene byttes ut med (bevisst undereksponerte) jamrende skrik. «Eyes Go Pale» har en bleik lo-fi sound som kan sende tankene i retning Fleuretys seneste utgivelse, et trekk man gjenfinner i den smått doomy «All the King’s Horses». «Sharpening The Blade» er av en litt annen karakter; sortmetallen er representert, dog i mer moderne innpakning og langt fra uten innslag av grandios post-metal.
Hvem bestilte punk?
Et imponerende og inspirert album.
Få hvis noen av låtene illustrerer dette bedre enn sistesporet/tittellåta «Succession». Det er en sterk avslutning på albumet, som på imponerende vis nøster sammen alle uttrykkene servert gjennom skiva på en og samme låt.
Succession er et imponerende og inspirert album, som høster rikelig med poeng for både bredde og musikalitet. Instrumentene låter fett, vokalen er (selvsagt) utmerket, og produksjonen matcher det (etter alt å dømme) høye ambisjonsnivået. Interessant nok synes jeg det tar noen låter før det kommer ordentlig godt i gang, men når det først begynner å rulle er det et fargerikt fyrverkeri av sjangre og stilarter.
Vær den første til å kommentere