Sjelfull Bendik Brænne

Foto: Jonathan Vivaas Kise
– Soul har nok ubevisst hatt litt innflytelse på albumet Birds Are Real. Måten jeg tenker arrangementer med saksofoner/fløyter er nok veldig inspirert av soul, mener Bendik Brænne som er aktuell med nettopp Birds Are Real på sitt eget selskap Bendix.

Her forteller artisten som dere blant annet vil ha hørt med The  Needs, Los Plantronics og No Torso, eller som produsent eller blåser på andres plater om sitt nyeste verk til disharmoni.

Si litt om ditt forhold til soulmusikk.

– Gammel Soul, Ska og RnB fra 50-, 60- og 70-tallet er en del av mitt musikalske DNA, og jeg har spilt veldig mye saksofon i den gata, så det er definitivt viktig for meg. Særlig med tanke på arrangeringen som utover 60- og 70-tallet fikk større og større plass.

Min erfaring er at de beste låtene blir til om man ikke tenker for mye på hvordan

Hvilken innflytelse har soul hatt på denne platen?

– Det har nok ubevisst hatt litt innflytelse. Måten jeg tenker arrangementer med saksofoner/fløyter er nok veldig inspirert av soul, f.eks.

Si litt om forholdet til akkorder og akkordprogresjoner.

– Jeg tenker ikke så mye over det. For min del er akkorder noe som kommer av seg selv og som finner sin egen vei mens man lager låta. Alle har et tonespråk og trekkes mot det ene eller det andre. Noen ganger tenker jeg aktivt over at jeg burde endre kursen på «reisen» til låta eller slenge inn noe overraskende, men min erfaring er at de beste låtene blir til om man ikke tenker for mye på hvordan.

Du har produsert albumet sammen med Preben Sælid Andersen. Fortell litt om samarbeidet dere i mellom og Preben som produsent.

– Vi bygde Globus studio sammen i Oslo sentrum gjennom starten av pandemien, og ble tidlig enige om å lage en plate sammen. Vi visste ikke helt hva det skulle være. Om det skulle være en duo-plate, eller noe annet. Etter at vi hade skrevet noen låter fant vi ut at det kunne bli en solo-plate for meg, og derfra jobbet vi litt sporadisk over noen måneder med å skrive og produsere, og sette opp gipsplater. Preben er ikke bare en fantastisk fyr, men også veldig flink. Han har et svært godt øre for detaljer, og kan en masse ting ikke jeg kan. Dette er første plata jeg har produsert sammen med noen andre, og det var en fantastisk morsom opplevelse. Vi har i ettertid også produsert litt sammen for andre artister.

Dette er første plata jeg har produsert sammen med noen andre, og det var en fantastisk morsom opplevelse

Sjur Lyseid har også vært med på å skrive platen. Fortell om han og hans innspill og bidrag til det hele.

– Gjennom hele innspillingen/skriving av «Birds Are Real» har Sjur lusket rundt i gangene, fordi han også holder til i samme studio. Han er en sabla god artist og tekstforfatter, så det var naturlig å huke tak i han når vi sto fast. Han bidro med tekstlinjer her og der, men han skrev også nesten hele teksten på «Endlessly», f.eks. Sjur har vært svært viktig.

Si litt om de andre musikerne som har vært med og hva de har brakt til skiva.

– Denne gangen har jeg fått ta med meg hele favorittgjengen min som alle har bidratt som bare de kan. Du hører deres deltakelse i hver eneste tone de har lagt ned på plata.

Du valgte  å slippe en rekke av låtene som digitale singler i forkant av albumet. Fortell litt om det valget og erfaringene  det har gitt deg.

– Ja, dette blir jo vanligere og vanligere, og det er ikke tilfeldig. Det viser seg at det er vanskelig å få lytterne til å høre gjennom et helt album, og all statistikk tilsier at når du slipper et album – i hvert fall mine – blir det færre og færre lyttere som hører på låtene utover i albumet. Dette er noe jeg kjenner meg igjen i som lytter og, siden det jo krever litt fokus å sette seg ned med noe nytt. For min del, som ikke har hatt en turné i forbindelse med albumslipp, blir det altfor råflott å «kaste» bort så mange bra låter. Da vil jeg heller at hver låt skal få mest mulig eksponering. Jeg møtte en ung produsent her om dagen som lo høyt og sa «det er egentlig bare Taylor Swift som i dag har råd til å slippe to singler og så en plate.»

Bendik Brænne @ Parkteateret Foto: Johannes Andersen
Hvilke planer har du fremover?

– Planen fremover er å fortsette å skrive låter både for meg selv og andre. Produsere litt for andre, og på sikt gå i gang med et solo nytt album. Jeg spiller noen konserter også, men det er hovedsaklig for andre artister. Skal blant annet ut med Oslo Ess på deres turne nå i høst, det blir veldig morsomt.

Planen fremover er å fortsette å skrive låter både for meg selv og andre

Kan du til slutt velge ti favoritt-soullåter og si litt hva du har likt ved disse?

– Her er 10 låter som alle vel har et slags soul-uttrykk. Det er jo i grenseland mellom ska, RnB, gospel og pop, men de har noe til felles. Dette er låter jeg ofte bruker som referanse når jeg skal gjøre et blåse-arrangement, eller jobber med en låt. De fleste av disse er for øvrig fra album jeg liker svært godt.

Curtis Mayfield – «So in love»

James Carr – «I Don’t Want to Be Hurt Anymore»

Arthur Alexander – «If it’s Really Got to Be This Way»

Ike And Tina Turner – «You Can Have It»

Ronnie Wood – «Mystifies Me»

Dusty Springfield «No Easy Way Down»

Nina Simone – «Real Real»

Bettye Swann «Little Things Mean A Lot»

Jimmy Cliff «Trapped»

Doris Troy «Just One Look»

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*