Det blir enda en siste konsert med Slayer, den 28. juni på Tons Of Rock i Ekebergparken.«Bandets forhold til den norske fansen er sterkt og deres enorme popularitet i Norge gjør at de nå kommer tilbake for aller siste gang», står det i presseskrivet som kom den 10.12.2018.
En verdig avskjed med et av de fire store thrash-bandene fra 80-tallet. Var det opp til meg, måtte de gjerne gjøre om på planene om å gi seg.
Bortsett fra de dårligste sitteplassene er Oslo Spektrum så godt som utsolgt. Fordi bandene før Slayer er mer glad i fotoforbud enn oss i Disharmoni, kommer vi bare til å skrive om hovedattraksjonen denne kvelden. Slayer er visstnok ute på sin siste turne, så for vi se om de mener det eller gjør som flere andre band, og takker av flere ganger. Som om ikke fotoforbud var nok, så hadde noen i produksjonen rundt banda funnet ut i kveld skulle det ikke være lov å ha med sekker, bager eller vesker, noe som skapte krøll for publikum som ikke får beskjed om sånt. Amatørmessig og en elendig start på kvelden. Heldigvis er de ansatte på Oslo Spektrum løsningsorienterte.
Sintere, hardere, og raskere
Det er først på Disciple at Slayer virkelig gir på.
Det blir litt mer gitarrunk på Blood Red, men det er først på Disciple at Slayer virkelig gir på. De er sintere, hardere og raskere. Samtidig begynner de å ta av med pyro. Nå er det show! Bak all pyroen er det et stilig backdrop med motiv fra siste plate, «Repentless». De følger på med fete riff på Mandatory Suicide. Ikke alle låtene er like gode. Hate Worldwide er rotete i lydbildet og gir meg lite. Vokalist Tom Araya oppildner publikum, som svarer med moshpit og forsøk på crowdsurfing under War Ensemble. Lys, pyro, riff og en sterk innbitthet gjør sitt til at stemningen blir høy. På Jihad blir vokalen så aggresiv at den blir bjeffende og funker som et ekstra rytmeinstrument.
Best når de er seige og mørke
Vokalist Tom Araya oppildner publikum, som svarer med moshpit og forsøk på crowdsurfing under War Ensemble.
Før den mektige og seige Seasons Of The Abyss høres det ut som at de spiller introen på Black Sabbaths Iron Man. Jeg synes Slayer funker minst like godt når de drar ned hastigheten litt. Da får de et mørkere og skumlere uttrykk. Jeg synes også det er mer behagelig å høre på musikk med dynamikk, og ser ingen grunn til å ta av på loudness-krig med Metallica. Det er ikke Slayer enige i, og fortsetter med raske Dittohead. Det blei fort veldig thrash igjen.
Apropos Metallica, så minner riffet på Dead Skin Mask meg om en tidlig Metalica-låt, men jeg kommer ikke på hvilken. De avslutter hovedsettet med Hell Awaits (hvis man kan kalle det en pause etter låta). Scenen er tøff, men de kunne spart seg for naziørner på scenen. Den er rød som på coveret til «Seasons Of The Abyss». Låta er rask, på grensen til anmasende. De redder det inn på at den er blodtøff med raske riff og soloer.
Avslutter på topp
Raining Blood har alt jeg liker med thrash, inkludert en intro som bare overgås av Metallica’s For Whom The Bell Tolls.
Det blir litt for mye av det samme gitarøset til at Slayer får noen toppkarakter. Det er tøft nok, men jeg ser ikke noe mål i seg selv å være sliten i hodet når jeg går ut fra en konsert. Middelmådig lyd rett bak lysmannen hjelper heller ikke.
Slayer @ Oslo Spektrum 6.12.2018: 7/10
Vær den første til å kommentere