Vurdering
Stage Dolls i Trondheim Spektrum 01.12.23 5/6Så er 40 år unnagjort på diverse rockescener både i inn- og utland for Stage Dolls. Dette måtte naturligvis feires, og de hadde valgt den virkelige store stua i byen vår, Trondheim Spektrum, til å gjøre det. Det ble en ettertrykkelig markering av bandets historie med både skikkelig bra musikk og en stor produksjon for de ca. 5000 oppmøtte. Kort sagt var kvelden en formidabel suksess!
Disse 40 årene har bydd på litt av hvert. Det startet i 1983, og det har vart helt frem til nå, bare med et lite avbrekk på 1990-tallet.
Det begynte å skje noe allerede i 1986. Da ble gruppens album Commandos også ble gitt ut i USA. Det medførte faktisk en del radiospillinger på college-stasjoner der borte.
Det tok av i siste halvede av 80-tallet
Da fikk de også inn en singel på 46. plass på Billboard-lista, «Love Cries».
Denne oppmerksomheten medførte noe turnering i statene. Ellers spilte bandet på de legendariske rockescenene Marquee Club og Hammersmith Odeon i London. Det er ikke usannsynlig at dette var oppvarmingsjobber eller arrangementer for flere artister. Ok, Stage Dolls spilte nå også i Mellom-Europa på denne tiden.
Opp og ned i rockebransjen
Begge ble fremført i Trondheim Spektrum, og de viser at gruppen fortsatt er i stand til å lage virkelig gode låter som folk husker.
Etter 2010 har gruppen bare gitt ut singler, elleve i alt. De siste kom nå i 2023, «Two Eagles» og «Guess I must Be Dreamin’». Begge ble fremført i Trondheim Spektrum, og de viser at gruppen fortsatt er i stand til å lage virkelig gode låter som folk husker. «Two Eagles» var vel ett av høydepunktene.
Som en motvekt til disse suksessene kan vi nå også nevne at gruppen spilte for bare én tilhører nede i Gudbrandsdalen i 1983, nærmere bestemt på Vinstra. Det går opp og ned i rockebransjen. Dette har selvfølgelig med at det kommer nye trender som gjør enkelte musikkstiler mer avleggs for en periode. Torstein Flakne sa at de en periode vurderte å gi opp. Det var da Hip-hop og Grunge regjerte som verst på 1990-tallet. Dette var i utgangspunktet alternative musikkformer.
Refrengorientert, melodiøs rock
Torstein Flakne sin status i det trønderske musikkmiljøet er rimelig høy!
Gruppens styrke er nettopp de fengende og iørefallende låtene. Disse er skrevet av Torstein Flakne og til dels noen amerikanske samarbeidspartnere. Det er likevel Torstein Flakne som er bautaen på låtskriversida. I tillegg til rocklåtene har han også skrevet gode akustiske sanger og ballader for gruppen.
Dette viste han virkelig frem fredag kveld. Han har ut over det levert låter til flere andre artister, deriblant Morten Harket. Torstein Flakne sin status i det trønderske musikkmiljøet er rimelig høy! Stage Dolls fikk også hilsninger denne kvelden, fra blant annet et knippe virkelig profilerte trønderske artister. Dette var både fra DDE, Dumdum Boys, selveste Åge Aleksandersen og til slutt Trondheims ordfører.
Konserten var en hitparade
Allsangen våknet virkelig til live under den første rolige låten, «Hard To Say Goodbye». Salen var med så det holdt.
Allsangen våknet virkelig til live under den første rolige låten, «Hard To Say Goodbye». Salen var med så det holdt. Det var også en rolig og fin stemning under låten. Torstein Flakne hadde på nytt et utsagn, denne gangen et spørsmål – «E det nån som huske 80-tallet?». Det var ikke særlig tvil blant dette publikummet. Jeg hørte ham stille det samme spørsmålet på Sommerfestivalen i Selbu for mange år siden. Der var responsen heller dårlig fra det ungdommelige publikummet, gitt😊
En akustisk overraskelse
Torstein Flakne satt nede i salen sammen en strykekvartett fra Trondheimssolistene. De fremførte tre sanger akustisk.
Det litt pussige med akkurat dette var likevel at vi som sto foran scenen ikke så noen som spilte. Vi så bare en film på lerretene foran oss. Først trodde jeg selv at det var et videoopptak som de bare spilte av for at gutta skulle slappe av litt backstage. Det var til og med folk rundt meg som sa at de hadde sett nok film nå, og så gikk de på toalettet. Jeg ble forundret da jeg fant ut at de satt nede i salen. Det var imidlertid et veldig bra påfunn som skapte stor variasjon.
Solopartier
Han har til opplysning spilt i Stage Dolls i «bare» 30 år.
De andre musikerne fulgte godt opp. Mest markant var trommeslager Morten Skogstad. Han viste frem sine kunster på slagverket.
Litt morsomt er det kanskje at dette med ti minutter lange trommesoloer og de andre gutta i bandet plassert bak scenen, kanskje hører 1970-tallet til, men… hvorfor ikke?
Ellers er Morten Skogstad omtalt som det siste medlemmet, det nyeste medlemmet osv. Han har til opplysning spilt i Stage Dolls i «bare» 30 år.
En utvidet utgave av Stage Dolls
De unge koristene Isabelle Eberdean og Myrtoula Røe gjorde en virkelig bra jobb.
Jeg var litt overrasket over å se Myrtoula i denne sammenhengen. Hun er også en selvstendig og seriøs artist både som vokalist, keyboardist og låtskriver. Isabelle er også artist i sitt eget navn. De to har gått et år sammen på jazzlinja i Trondheim. Begge har også musikk liggende ute på strømmetjenestene.
Keyboardist Ronny Wikmark har også vært med en god stund, men han har aldri vært et fullverdig medlem av Stage Dolls. Med et så stort konsept var det nødvendig å ha med flere musikere.
Betydlig videoproduksjon med tilbakeblikk til storhetstiden
Det var så stort for meg at jeg nærmest fikk en tåre i øyekroken.
Sterk avslutning
Ja, Torstein Flakne, Stage Dolls e jævli’ bra!
Alle foto: Tor Atle Kleven (www.kleven.net).
Vær den første til å kommentere