Det er kommet mange virkelig gode plater fra norske kvinnelige artister denne høsten. I denne omtalen, som er del tre av serien, følger vi opp med tre nye utgivelser fra Silja Sol, Mia Berg og Benedicte Brænden.
Silja Sol – Bak skyene
Denne plata får vi vel si er blitt en statuering av Silja Sol som en stor norsk artist.
Et emosjonelt album
Temaene i sangen spenner mellom sorg og lykke, og hun synger ellers om isolasjon, tristhet, seksualitet og samlivsbrudd.
Dette nye albumet fra Silja Sol er beskrevet som emosjonelt, og det er ulike emosjoner som er representert. Det viktigste som ligger bak dette, er at mor til Silja Sol ble alvorlig syk og senere døde under pandemien. Dette gikk naturligvis sterkt innpå ei forholdsvis ung jente i 30-årsalderen. I tillegg kom et samlivsbrudd, en avkortet turné sammen Aurora, og problemer som alle artister hadde under nedstengningsperioden. Temaene i sangen spenner mellom sorg og lykke, og hun synger ellers om isolasjon, tristhet, seksualitet og samlivsbrudd.
Her har Norge fått en ny og stor kvinnelig artist!
Silja Sol er nå en artist med en betydelig produksjon bak seg, og det er også en artist med selvtillit vi hører på denne plata. Det er noe med stemningen i musikken og klangen i stemmen hennes som appellerer. Hun har utviklet noe særegent der. Dette kan kanskje bli noe monotont for enkelte lyttere, men det er likevel mye å glede seg over i Silja Sol sin musikk. Her har Norge fått en ny og stor kvinnelig artist!
[iframe style=»border-radius:12px» src=»https://open.spotify.com/embed/album/1TpnCdAdEnlHDhBBS3iStM?utm_source=generator» width=»100%» height=»380″ frameBorder=»0″ allowfullscreen=»» allow=»autoplay; clipboard-write; encrypted-media; fullscreen; picture-in-picture» loading=»lazy»></iframe]
Mia Berg – Sleepwalkers at noon
Da nedstengningsperioden kom om lag en måned etterpå, ble det en tid for tanker om den musikalske retningen fremover.
Da nedstengningsperioden kom om lag en måned etterpå, ble det en tid for tanker om den musikalske retningen fremover. Dette diskuterte hun og prøvde ut sammen med produsent, Henrik Lillehaug. Det ble både spilling hjemme i Oslo, på hytta oppe i fjellheimen sammen med bandet, og i studioet til medprodusent og gitarist Fredrik Svabø, i Bergen. Dette var hele den prosessen som måtte til før albumet Sleepwalkers at Noon ble en realitet. I løpet av denne veien ble også andre fremragende musikere involvert i produksjonen.
Stemningen i plata
Det kan være at du ikke legger merke til instrumenteringen og det som ligger i bakgrunnen, men dette er langt fra enkelt å skape.
Det som særpreger denne plata er den avdempete musikken fra instrumentene gitar, piano, synth og steelgitar og i tillegg de organiske lydene som er med. I denne sammenhengen er dette i overført betydning lyder som passer inn i den større helheten. Dette kommer sammen med Mias myke, lyse og klare stemme. Hun har funnet sin egen stil som vokalist. Det kan være at du ikke legger merke til instrumenteringen og det som ligger i bakgrunnen, men dette er langt fra enkelt å skape. Det har vært en prosess for gruppen å finne frem til hva som egnet seg så godt.
De rolige sangene er i flertall på albumet til Mia Berg, men her finnes også noen friskere saker. Dette gjelder særlig «I’ll never leave you» som er en låt du kan begynne å røre dansefoten til. Tittelsporet «Sleepwalkers» er også en sang med noe fart i. Generelt er Mia Berg omtalt som en artist i singer-songwriter-tradisjonen og da særlig innenfor sjangrene indie og pop. Dette er imidlertid langt ifra listepop.
Albumet er godt mottatt
Denne plata til Mia Berg har fått en del rosende omtale. Dette gjelder ikke bare hos skribenter her i Norge, men også i England, Sverige, Danmark og Tyskland. Jeg vet ikke hvor store medier dette er, men jeg har faktisk blitt litt overrasket over hvor begeistret enkelte har blitt. De har fremholdt at dette er ei av deres mest spilte plater, at musikken har gitt dem en virkelig god opplevelse, at de er misfornøyde med at de ikke har fått inn Mias album på anbefalt spilleliste osv. Vi kan her ha fått frem enda en artist som over tid kan få status i utlandet.[iframe style=»border-radius:12px» src=»https://open.spotify.com/embed/album/7BuNmFk7fMAB1WgohMfSPg?utm_source=generator» width=»100%» height=»380″ frameBorder=»0″ allowfullscreen=»» allow=»autoplay; clipboard-write; encrypted-media; fullscreen; picture-in-picture» loading=»lazy»></iframe]
Benedicte Brænden – Raging River
Vi kan likeså godt si med en gang at Benedicte Brænden kan være stolt av det hun har å by publikum.
Vi kan likeså godt si med en gang at Benedicte Brænden kan være stolt av det hun har å by publikum. Her er det mange sanger som er både gode, fengende og iørefallende. Helheten i plata er også lun og behagelig. Jeg følte at den ene sangen etter den andre gled av gårde samtidig som jeg kjente et velbehag av det jeg lyttet til. Dette har noe å gjøre med Benedictes stemme og det avdempete akkompagnementet fra musikerne sin side. De har funnet en fin balansegang her for å få plata som helhet til å bli harmonisk.
Musikken på plata
Det gjennomgående er gode låter med iørefallende refrenger.
På dette albumet er det en litt ulik stil på de forskjellige sangene. Noe kan være litt poppreget, andre mer rene i countrysjangeren, mens andre igjen ligger i blues og kanskje i litt tilløp til ska. Det gjennomgående er gode låter med iørefallende refrenger. Kompet som ligger bak, er naturligvis bass og perkusjon, men her er det også klokkeklare toner fra el-gitarer, lange og nydelige toner fra en steelgitar, litt myke pianoklanger, krydrende orgelakkorder og kraftige blåsere. I tillegg har Benedicte fått med seg tre venninner fra americanamiljøet på koring. Det er først og fremst Signe Marie Rustad, men også Live Miranda Solberg og Malin Pettersen. Disse får det til å låte.
Et personlig album
Lyrikken på plata handler i korthet om ulike sider av kjærlighetslivet.
Lyrikken på plata handler i korthet om ulike sider av kjærlighetslivet. Det er bare å se på titlene på sangene så skjønner man det. Dette kal visstnok være et ganske personlig album fra Benedicte Brænden, så jeg regner med at lyrikken kretser rundt hennes egne opplevelser og erfaringer på området.
[iframe style=»border-radius:12px» src=»https://open.spotify.com/embed/album/6ZVNAYWJnyJDeylzs9N4Xb?utm_source=generator» width=»100%» height=»380″ frameBorder=»0″ allowfullscreen=»» allow=»autoplay; clipboard-write; encrypted-media; fullscreen; picture-in-picture» loading=»lazy»></iframe]
Ni norske kvinnelige artister
Jeg har nå skrevet om ni norske kvinnelige artister som har gitt ut plater denne høsten. Jeg har hørt hver av platene rundt 4-5 ganger, og jeg sitter igjen med et inntrykk av at det er grunn til å være imponert over hva som rører seg innen popmusikken i Norge. Vi har virkelig fått frem et bredt spekter av artister. Noen er mer kjente og internasjonale enn disse, for eksempel Sigrid, Dagny og Aurora, mens andre igjen er kanskje litt mindre kjente eller på samme nivå som disse. Jeg tenker da på navn som Døssi, Ary, Hilde Louise Asbjørnsen og Beady Belle. Kanskje jeg fortsetter med serien min, vi får se.
Vær den første til å kommentere