SUZANNE VEGA PÅ ROCKEFELLER

Foto: Johannes Andersen
Suzanne Vega spiller både nye og gamle låter med en formidlingsevne som settes stor pris på.

Vurdering

Suzanne Vega på Rockefeller 18.06.19: 5/6Karakter 5
Suzanne Vega er på en kort Europaturné og besøker Rockefeller med en miks av gamle og nye låter, høylytte og myke. Hun tropper opp ganske bedagelig iført sorte klær og hatt, og har med seg gitaristen Gerry Leonard fra Dublin.

Tydelig tekst og god formidling

Første låt ut er «Marlene On The Wall». Vega har en tydelig stemme, så det er lett å høre teksten. Videre serveres «Luka» overraskende tidlig i programmet. Det er fint å få høre en enklere versjon av denne låta.Vi får høre to låter om Suzanne Vegas første sommerromanse som attenåring. Begge elsker Leonard Cohen. I løpet av «Gypsy» er det overraskende stille blant publikum og jeg syns Vega er flink med formidling fra scenen. Mange år senere besøkte hun mannens hjemby Liverpool. “In Liverpool” har mer trøkk i refrenget, mer enn alt tidligere i konserten. Gitarist Leonard krydrer sangene, også med mellomspill.

Publikum vil som regel høre gamle låter og det er Suzanne Vega er enig i. Hun følger opp med «The Queen And The Soldier», en sørgelig sang med tragisk slutt. Videre spilles rolige «Harbor Song» før låta «Frank & Ava» med litt mer fart og volum. Gitarene kommer mer fram i lydbildet og Leonard synger med på mellomspillet.

 

Foto: Johannes Andersen
Elsker svart og har god pust for høyt tempo

Suzanne Vega drømmer om turné når hun er hjemme og følger opp med «Some Journey». Vi hører en spesiell romklang fra Leonard

I «NY Is My Destination» blir det mer fart og tydelig klimpring fra gitaristen. Suzanne Vega synger uten gitar med noe snakkesynging i låta. Her funker også hodeklangen bra. I låta «Left Of Center» spilles et relativt høyt volum med mye gitar.Vega konsentrerer seg om sangen med et såpass høyt tempo at ikke alle ville hatt pust nok til å klare det samme selv.

Videre får vi høre den nye sangen «I Never Wear White». Vega synger riktinok mer om at hennes farge er svart. Hun forteller at hun nekter å gå i annet enn svart, på tross av klager fra mor og designere. Vega synger uten gitar og går mer rundt på scenen, mens Leonard spiller et riff i versene. Folk klapper i takt til låta.

Suzanne Vega drømmer om turné når hun er hjemme og følger opp med «Some Journey». Vi hører en spesiell romklang fra Leonard. Dette er en roligere sang, men volumet holdes oppe. Det spilles et lengre mellomspill med begge gitarene og låta slutter brått med en liten schwung. Vega gjør seg klar for siste nummer og tar på seg hatten for «Tom’s Diner». Publikum jubler og klapper. Låta spilles fint i en lettere og annerledes versjon. Den er mer funky og vi hører tydelig samplelyder.

 

Låt med ny mening

Første ekstranummer er «Horizon», en låt med rolig tempo og Vega med bare sang. Dette er en relativt ny låt fra 2014 og handler om Václav Havel (første president i den tsjekkiske republikken) og hans liv i fengsel. Låta fikk en ny mening etter 2016 fordi en mann med andre verdier kom til makta i USA. Videre får vi høre «Small Blue Thing» med mer volum og enklere lydbilde.

Publikum kommer med ønsker, men det er for sent. Suzanne Vega tar gjerne imot forslag på forhånd. «Calypso» er en litt spinkel låt med romklang fra Gerry Leonard. Helt til slutt blir det mer støy og fart med «Blood Makes Noise» og Vega uten gitar. Hun synger så kjapt at hun nesten rapper. Vi hører også støyende ulyder fra gitar. Jeg tror med fordel at sistelåta kunne vært byttet ut, men det ser ut til at publikum alt i alt er meget fornøyde med kvelden. Nå kan de glede seg til neste år og Suzanne Vegas nye plate.

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*