Sweden har igjen sluppet et smakfylt album, rikt på gode gamle rockehits, catchy refrenger og en rikelig dose feelgood. «Confetti» ble sluppet på Vestkysten Records i dag, og bandet kan høres live på John Dee i kveld.
Foto: Pressefoto
Sweden består av Østfoldingene Christian Spro og Fredrik Gretland, med venner. De bryr seg ikke så mye om trender i musikk, men skaper heller sukkersøthet inspirert av 90-tallets glade dager. Musikalsk beveger de seg i kategorien poprock/skaterock/fuzzpop. Du har garantert hørt dem på radioen, og helt sikkert hatt refrengene til låter som Just A Kid og Oh, Dusty fra det forrige albumet «Oh, Dusty» på hjernen. En plate jeg med jevne mellomrom fortsatt setter på.
Å være ung igjen
«Confetti» er et kontrastfylt album hvor vokalene synges særdeles sukkersøtt. Melodiene er flotte og koselige. På sin egen catchy måte berøres den ekte feelgod-følelsen, mens tekstene for det meste er mer ambivalente. Om et narrativ som reflekter rundt livet på godt og vondt.
Søt ooo-ing koring også.
Hadde noen forventninger til «Confetti». At det fortsatt er catchy og like energisk som før, noe det sannelig er. Men plata er også fylt av tyngre sorgpartier, samtidig som det også er flere kosestemningmelodier. Sånn som i platas første låt Stars, en mer hyggestart med rolige og koselige partier. Søt ooo-ing koring også.
Punkete stil, drivende bassrytmer og den hardeste i «Confetti» katalogen.
Back Again er platas første utgitte singel, og kanskje den mest catchy låta på plata. Med teksting rundt drømmen om å være ung igjen. Så har du The Cabin. Hurtigrock med utpsykende riff, som setter seg i nervene. Punkete stil, drivende bassrytmer og den hardeste i «Confetti» katalogen.
Kan ikke late som lengre
Det er søndag og jeg vet ikke hvor du er. Jeg vet ikke om du gikk for langt, er noe det pennføres om i platas kanskje bitreste låt Go Away. Så har du den typiske fanlåta April’s Fool, en låt man gladelig synger med i refrengene og Calling All Cars. En skikkelig klinelåt, med litt den der drive-in kino følelsen, samtidig som tekstens narrativ reflekter rundt et sprukket forhold.
Ligger som regel mye bak slike ord.
Vi kan ikke late som lengre. Ligger som regel mye bak slike ord. Den triste sangen Leaving You, har den tyngste oppbyggingen på plata. Bygger seg melodisk opp uten å helt komme på toppen av bølgen, før den tilslutt treffer toppen. Kjærlighetssorgens kraft bæres som et gjennomgående tema på albumet, som avslutter friskt med City Kid en låt i beste Sweden-stil.
«Albumet er spilt inn i det nå berømte Ocean Sound Recordings på Giske utenfor Ålesund, av Magnus Lindberg fra bandet Cult of Luna og Niklas Berglöv (Love Antell, Vasas Flora & Fauna, Linn Koch-Emery), og mikset og mastret av Lindberg. Det er greit å samarbeide med folk fra «hjemlandet» også, tross alt, der inspirasjonskilder som Popsicle, nevnte Brainpool, Fireside og The Cardigans har gått opp stiene før dem».
Confetti – 8/10
[iframe src=»https://open.spotify.com/embed/album/6RoDdHvSYfeawj2aQO0DMU» width=»300″ height=»380″ frameborder=»0″ allowtransparency=»true»></iframe]
Vær den første til å kommentere