300-400 påmeldte, syv artister/band, seks scener, 11 konserter og en idealtid på ca. ti timer – vi var med på Tom Waits-løpet i Trondheim i helgen.
Bakomhistorien til dette «løpet» er en reaksjon på Grete Waits’ dameløp i Oslos gater (senere Vårspranget). Mens damene løp kunne de mindre sportslige gå bar til bar og høre på Tom Waits’ musikk i godt selskap. Det ble første gang arrangert i Oslo i 1999, i Trondheim 11 år senere. Mens det i Oslo nesten utelukkende spilles musikk over stereoanlegg (til og med kanskje Tom Waits), er det kun live musikk i Trondheim.
Årets løp 10. juni hadde 300-400 påmeldte, syv artister/band, seks scener, 11 konserter og en idealtid på ca. ti timer. Fire av artistene spilte doble sett slik at flere fikk dem med seg på de små uteplassene. To av stedene hadde også matservering.
En stor, utvidet familie
Vi er alle voksne og ansvarlige mennesker, og måtehold og selvkontroll er ikke et tema. Tom selv har vært avholds siden tidlig 90-tallet og fokuset fra arrangørdamenes side er på musikken og stemningen langs løypa. Likevel vil Grete Waits neppe gå god for dette arrangementet. Vi får håpe Tom er mer tilgivende.
Selv om det er små klikker blant løperne (alle kan ikke kjenne alle), går vi rundt som en stor, utvidet familie. Da er det lett å komme i prat med de du står ved siden av, eller de ved nabobordet. Dette er ikke den type løp der du våker opp med gnagsår, i dette løpet er vi alle tapere.
Raindogs på Byscenen
Ole Johnny Stensland på vokal og gitar og «Ole blind» (Ole Jonas Storli) på piano og trekkspill. Samspilt som de er etter mange år og med gode arrangement, er deres konserter alltid en stor höydare. Hjelper også godt på at Ole Johnny har stemmen som passer til anledningen.
Sara Fjeldvær på Kafé Larssen
Det er noe godt med å høre kvinner som synger Tom Waits. Spesielt når de vet hva de gjør. Denne jenta kan synge! Hun holdt seg mest på balladene og skapte god stemning på pianoet.
Trond Helge Johnsen på Krambua
Førstereisgutt som trakterer gitaren godt. Også han holdt seg stort sett til balladene fra Toms første to plater. Allsangen var lett å lokke fram. Løperne hadde også sin første matstasjon og jeg følte nesten synd på betjeningen som løp rundt.
Marita Røstad på Moskus Bar
Marita har en karriere innen jazz og har sågar sunget Tom Waits på Trondheim jazzfestival i 2010. Hun gjør ofte sine egne versjoner og arrangement, solid selv-akkompagnert på piano. Alltid en fryd å få med seg.
Augstein og Øystein på Fru Lundgren
Øystein Høydahl på piano har ikke evner til å sitte i ro på krakken med ryggen rak. Augstein Svedahls vokal og scenetekke er stor. Sammen klarer de å skape liv i lokalet, selv med låter som i utgangspunktet er ballader. De fremfører også mindre spilte låter, som f. eks. «Take care of all my children».
Raindogs på Kafé Skuret
For anledningen (endelig) med band – undertegnede har lenge sett fram til denne muligheten. Ikke noe galt som duo, men trenger litt trøkk etter en lang dag. Spesielt trommisen utfyller det Waitsiske univers ved å ha bragt med seg det som finnes av perkusjon.
Villrosa på Kafé Skuret
Villrosa havner et sted mellom teater og musikk. Mikrofonstativene er pyntet med roser, de som står fremst har lagt flid i sminke (i hvert fall damene) og bekledning. Perkusjoneringen sitter løst. Imens står et stødig band bak.
Alle foto og video: Stein Roger Warholm
Vær den første til å kommentere