Trondheim Calling er en bransjefestival som arrangeres over tre dager. I år er det ni scener rundt om i Trondheim sentrum, hvorav den største er Byscenen. De gjennomfører 90 konserter i løpet av disse tre dagene, og antallet artister skal visstnok være 72. Festivalen pleier å trekke rundt 7000 tilhørere. Arrangementet er todelt og består av en musikkfestival på kveldstid og en konferanse for musikere og bransjen på dagtid. Trondheim Calling er en ideell organisasjon med hovedformål å fremme ny norsk musikk og styrke den profesjonelle musikknæringen i Midt-Norge.
Denne torsdagskvelden var det fortløpende konserter vekselsvis på hovedscenen og GramArt-scenen ute i barområdet. De artistene som opptrådte var: Atari, Døssi, Bo Milli, Ora The Molecule, tre40fire, Grim Pil og Nea & The Regulars.
Døssi – Byscenen, hovedscenen
Dette er en 28 år gammel jente fra Kvinnherad som nå er bosatt i Bergen. Hun er klassisk utdannet og er ellers både produsent, artist og låtskriver. Døssi er kjent for å ha både melankoli og drømmer i tekstene sine, og dette gjenspeiler seg også i musikken. Her tar hun i bruk effekter som gjør musikken svevende og litt utenomjordisk. Hun bruker effekter på både gitarer og synther til å få frem dette.
Døssi er kjent for å ha både melankoli og drømmer i tekstene sine, og dette gjenspeiler seg også i musikken.
Med hensyn til tekster og tematikk ønsker Døssi å få frem samlede tanker rundt et hovedtema. På den første plata hennes var dette kjærlighet. Lyrikken handlet da om ulike aspekter ved det begrepet. Dette albumet heter Love, let go and love again. Det er naturligvis engelskspråklig. Nå jobber hun imidlertid med en ny utgivelse med norske tekster. Den skal visst være like om hjørnet.
Angående konserten på Byscenen så slet jeg litt med lydbildet i deler av konserten. Det var et sterkt instrumentalt komp i forhold til sangen. Jeg satt oppe i andre etasje. Det var også litt vanskelig å høre hva hun sa mellom noen av låtene. Dette hadde rettet seg en del da hun kom til den siste sangen og tittelsporet på hennes album, «Love, let og and love again.» Der fungerte lyden.
Repertoaret hennes var nå både engelsk- og norskspråklig. Det var en rolig åpning på konserten, men etter om lag fire låter tok det seg opp med både tempo og rytmikk. Det var ellers noen gode koringer og bruk av trompet i opptredenen.
Bo Milli – Byscenen, hovedscenen.
Hennes egentlige navn er Emilie Østebø, og musikkstilen hennes er indie-pop, og da med et gitarbasert lydbilde med en markant bass. Hun er en energisk artist og gitarist som kan få liv i lokalet. Bo Milli har gitt ut noen singler og en EP fra 2020 og frem til i dag.
Hennes egentlige navn er Emilie Østebø, og musikkstilen hennes er indie-pop, og da med et gitarbasert lydbilde med en markant bass.
Ellers har hun skrevet om det å være i begynnelsen av tjueårene og hige etter å bli godtatt av alle andre og ellers andre vanskeligheter som må overvinnes i disse årene. Og så var det om det er så mye annerledes for oss som har passert tjueårene for en god stund siden.
Jeg oppfattet musikken hennes fra scenen til å være i grenselandet punk/rock/indie. Det ble etter hvert en ganske støyende konsert. Damen selv var på både elgitar og vokal. Musikalsk vil jeg fremheve rytmeseksjonen i gruppen og Bo Millis klare vokal. Bassen er også ganske fremtredende i lydbildet. Avslutningslåten var god; jeg tror det var «Making Friends.»
Bo Milli er i startfasen av karrieren sin, og det skal således bli interessant å følge henne i årene fremover. Hun er ei rockejente. Bo Milli har en del gode låter som er noe lettere å fange opp ved å høre platene hennes.
Nea & The Regulars – GramArt-scenen
Dette er et 8-manns band, nærmere bestemt åtte musikere av begge kjønn. I går kveld var de bare syv musikere på scenen. De ligger i stilartene soul og funk, men jeg fornemmer også noe jazz fusion her. Det er en frisk, rytmisk og godt dansbar musikk. Gruppen har gitt ut ett album, Cosmic Inconvenience, og det kom i 2023. Nea & The Regulars har etter hvert fått god sceneerfaring.
Det er en frisk, rytmisk og godt dansbar musikk.
Blåserne utgjør en ganske viktig del av lydbildet. Disse blåserne er en gutt på trombone og ei jente på altsaksofon. Det var nå de to på scenen denne gangen. På Byscenen i går kveld var det to jenter på vokal og ellers gitar og keyboard. Det er ikke den letteste stilarten disse opererer i, men det var et hyggelig musikalsk bekjentskap. De har i alle fall noe å komme med.
Atari – Byscenen, hovedscenen
Atari åpnet Trondheim Calling på Byscenen i år. Atari er et band fra Bergen som opererer i sjangrene neo soul, jazz og med spor av funk. Personlig vil jeg si at det også er litt tilløp til det psykedeliske. Det er noe eksperimentelt over det de gjør med luftige gitarer etc. Totalt sett ser jeg på musikken som i alle fall litt progressiv.
Frontpersonen er den kvinnelige vokalisten Andrea Ådland. Hun gjorde en god jobb! Gruppen har gitt ut ett album. Det var denne høsten, og det fikk navnet Sweet & Sour.
Atari åpnet Trondheim Calling på Byscenen i år.
Det eneste jeg vil bemerke med denne gruppen, er navnet. Det er andre utenlandske artister som har samme navn eller navn veldig nært knyttet til dette gruppenavnet. Da blir det «støy» rundt navnet.
Tre40fire – GramArtscenen
Plutselig var det fem unge, dresskledde og kjekke gutter fra østlandsområdet som entret scenen i tur og orden. Akkompagnementet var rytmisk. De har vel hentet noen idéer fra moderne pop på 2000-tallet. De har på noen låter en spesiell rytmikk i både sang, synthkomp og rytmeinstrumenter. Det er også en del lyder inne i dette. Et eksempel på dette kan være låten deres «Mester Grønn.» I kontrast til dette står de melodiøse partiene i musikken.
Sceneshowet var energisk og bestående av å drive rundt og hoppe og sprette oppe på scena.
På konserten var det litt vanskelig å høre hva de sang om. Musikken var kanskje noe sterk i forhold til vokalen. Tekstene er i forhåndsomtalen beskrevet som finurlige og morsomme. Sceneshowet var energisk og bestående av å drive rundt og hoppe og sprette oppe på scena. Gutta havnet også etter hvert i treningsdrakter. Ellers, de unge frøkner i front likte disse gutta rimelig godt.
Grim Pil – GramArt-scenen
Bak artistnavnet Grim Pil skjuler personen Alexander Sagmyr seg. Han er en rapper fra Trondheim og har her samarbeidet lenge med produsent Adrian Thesen. Han har også utviklet musikk med kjente hip hop-folk fra osloområdet etc. Nå på nyåret fikk han Adresseavisens musikkstipend.
Bak artistnavnet Grim Pil skjuler personen Alexander Sagmyr seg.
I omtaler har jeg lest at han regnes som en spennende opp-og-frem-artist fra den trønderske undergrunnen. Han beskrives også som kompromissløs i sine tekster. Han kom med et eget album i 2023, Kong Ødemark – Kapittel 1. Forut for det har han gitt ut mange singler fra 2020 og oppover.
Jeg hørte på konserten ute i barområdet på Byscenen at han er en type. Jeg likte sounden i musikken hans. Det var vanskelig å stå bak der og høre hva han sang om. Det var skravling, skåling, flørting…..you name it. Men jeg hørte at det var en som har noe i musikken sin. Det var noe i stemningen i musikken som fenget meg.
Ora The Molecule – Byscenen, hovedscenen
Dette er ei norsk-guatemalsk jente på 29 år ved navn Nora Schjelderup som har noen år bak seg i musikkmiljøet i California. I mine ører er hun i sjangeren electropop, men det er noe mer eksperimentelt over musikken hennes enn som så. Hun har i alle fall en visjon i musikken sin som går et godt stykke utover vanlig electropop. Ora The Molecule betegnes som en avantgarde-artist. Hun har ellers både arbeidet med utenlandske musikere og opptrådt i utlandet – London, Amsterdam etc.
Ora The Molecule betegnes som en avantgarde-artist.
Her hjemme vil jeg tro hun er forholdsvis ukjent. Hun spiller vel normalt i en trio, men denne gangen var hun alene på scenen. Hun hadde bare litt hjelp av en skulptur og noe videografikk.
Hun betrakter seg selv som et molekyl og noe som er en liten del av noe større. Hun sier i intervjuer at hun er som et molekyl som er over alt og ingen steder, sammen med andre molekyler. Musikken sier hun er et universelt språk som du kan bruke rundt om i verden uten å lære alle språkene. Ut fra musikken hennes vil hun at folk skal få en følelse av tilhørighet, både hos selg selv og ute i verden. Da blir det mangfold.
Konserten på Byscenen besto av én person som hadde med seg et voldsomt elektropoparrangement. Hun sang også en del flerstemt alene. I tillegg hadde hun en del store og rytmiske bevegelser å by på. Bak på lerretet kunne vi se en anskueliggjøring av det hun sang om. Her kom det også opp noen katter. Hun er visstnok opptatt av dyrevern.
Ora The Molecule har den del bra låter, og noen er til og med skikkelig bra. Utfordringen blir å ha noe i dette som gir avveksling, og som gjør at hun kan spille lengre enn en halv time uten at det blir for monotont. Ok, det ble flott halvtime for oss som var der!
Vær den første til å kommentere