Heftig helaften med U-FOES og gode støttespillere.
Sist uke hadde vi i disharmoni gleden av å bli invitert til lanseringskonsert på John Dee, hvilket var et tilbud vi lett takket ja til. Denne kvelden skulle U-FOES feires, et band som mot slutten av fjoråret ga ut sitt heftige debutalbum «Whiteout». Trioen U-FOES er et relativt ferskt band, men består av alt annet enn grønnskollinger; bandets medlemmer spilte alle sammen i Silence The Foe, et Trondheim-basert hardcoreorkester som herjet den norske undergrunnen på første halvdel av 2000-tallet. Til min glede er supportbandene denne aftenen MoE og Exploding Head Syndrome, to band jeg har både hørt og skrevet om, men aldri sett live tidligere.
Tungetale og sprengende hoder
Tankene går i retning schizofreni og tungetale i det hun hopper mellom rabiate brøl, høylytte hvin og såre ul.
Spesielt vokalist/bassist Guro Moe har et kult scenenærvær som gjør inntrykk. Hun har en fascinerende og unik sangstil; tankene går i retning schizofreni og tungetale i det hun hopper mellom rabiate brøl, høylytte hvin og såre ul. Husets eksorsist har (heldigvis) gått for dagen, og vi får servert gromlåt etter gromlåt. Særdeles bra!
Punk/hardcore-bandet Exploding Head Syndrome tar over stafettpinnen, og kontrasten er nesten litt morsom. Vokalist Eirik Ekholdt viser seg å være flere hakk mer laidback på scenen, uten at det gjør noe. Hans fremtoning er smilende og sympatisk, mens de øvrige bandmedlemmene står for mye av showinga. Lydbildet er fett og sjangerfaglig spot on, samtidig som låtene inneholder mange inspirerte øyeblikk. Settlisten har rikelig med gode idéer og kule riff, og låter som World Crashes Down og den relativt nye Everyone’s A Target sitter igjen som gode eksempler på dette. Det samme gjør den angivelig selvbevisste The Fine Line Between Hardcore and Hipster, som har et lumsk grunnriff og et interessant mønster på backingvokalene.
Gledelig gjensyn
I det kveldens jubilanter inntar scenen, slår det meg at det er mer enn 15 år siden jeg sist så disse karene live. Den gang spilte de under Silence The Foe-banneret. Mitt pubertale jeg hadde gleden av å se dem på en ungdomsklubb nær tettstedet jeg vokste opp, og det var en skjellsettende opplevelse. Aldri før hadde jeg bevitnet et band med et såpass ekstremt uttrykk og en så eksplosiv energi på scenen. Spoler vi tiden frem til 2019 har riktignok både undertegnede og verden endret oss, men det hindrer meg ikke i å ha høye forventninger i det konserten skal begynne.
Det er ingen tvil: U-FOES leverte virkelig varene.
Et godt år i vente
Settlisten følger låtrekkefølgen på «Whiteout», og høydepunktene på plata ender også opp som høydepunkter på konserten. Dette inkluderer de strålende låtene Massive Star (takk!) og The Neverending End, som begge fremføres med briljans. Bangeren Lies Refined A Thousand Times er også blant de feteste øyeblikkene showet har å by på. Samtidig kler også konsertformatet de punka singlene The Getaway og No More No More bra, og begge låtene oppleves å være mer engasjerende live enn på albumet.
Både lyd og bilde sender gjerne tankene i retning zombie-virus og andre biokjemiske mareritt.
Her kan sceneriggen (signert Joffe Myrvold) være en faktor. I løpet av konsertens gang vil det hvite lerretet bak trioen etter hvert vise en rekke morbide bilder og illustrasjoner. De kaustiske riffene og rytmene får en bakgrunn med innvoller, kadavre, stirrende øyne, psykedeliske mønstre og annet uggenskap. Sceneshowet er et velkomment tilskudd, og gjør en god jobb i å understreke bandets eksentriske og egenartede uttrykk. Både lyd og bilde sender gjerne tankene i retning zombie-virus og andre biokjemiske mareritt.
Ukonvensjonelt nok avslutter bandet konserten med to coverlåter, Nirvana’s Breed og The Stooges-klassikeren Search And Destroy. De to numrene ender opp som en upolert og upretensiøs avslutning på konserten, og selv om lydbildet ikke er like spot on som på bandets eget materiale er det unektelig en morsom og tøff finale. Det er ingen tvil: U-FOES leverte virkelig varene. Dersom de holder denne standarden fremover, kan 2019 virkelig bli et gjennombruddsår for bandet. Det ville i hvert fall vært høyst fortjent.
Vær den første til å kommentere