Et stappfullt Oslo Spektrum tok godt i mot de sprudlende og humørfylte legendene i The Cure på onsdag.
Vurdering
The Cure i Oslo Spektrum 12.10.2022 5/6The Cure jobber med et nytt album og på turnèen får vi noen smakebiter derfra i tillegg til et variert og stort sett godt utvalg av låter fra hele deres lange karriere
Etter at The Twilight Sad har varmet opp med behagelig, skotsk, postpunkinspirert rock, hører vi lyden av regn og uvær som bakgrunnsstøy. Dette varer helt til hovedattraksjonen går på.
The Cure starter med en ny låt. «Alone» er seig og har for mye bass. Det tar lang tid før frontfigur robert Smith kommer inn på vokal. Den melodiøse og melankolske låta er ganske typisk, semi-rolig The Cure. Kveldens første høydepunkt kommer tidlig. «Pictures Of You» har et gitarriff som er helt nydelig. En knall låt som her har en svevende synth i bakgrunnen. En fjong låt der oppbygningen av låt understreker den gode melodien.
Opp og nedturer
Jeg hører dog at Smiths stemme har tapt seg noe siden låta kom ut i 1987, men ikke mer enn forventet.
«Lovesong» fra Disintegration er en koselig, men melankolsk låt. Jeg synes synthen drukner i lydbildet her, ellers er det en god versjon. Jeg hører dog at Smiths stemme har tapt seg noe siden låta kom ut i 1987, men ikke mer enn forventet. «And Nothing Is Forever» er en ny låt der Smith innser at han har levd et langt liv, og det varer ikke evig. En svevende synth, og et bassriff er det mest fremtredende bak en lavmælt, men intens vokal. Låta har noe romantisk og fint over seg, men jeg er usikker på at det er en hitlåt. «Cold» har mye trommer og en svevende synth. Den gjør ikke så mye ut av seg.
Skummelt, men lekkert
En medrivende, forheksende og skummel låt som bør være i alles lydspor til halloween.
Bandet spiller noen uvendede låter i kveld. «The Hungry Ghost» er en oversett perle fra 4:13 Dream. En fin, positiv og lett låt, med ikke fullt så positiv tekst som melodi. «Push» er nok en lett lått. Den melodiøse og uptempo låta har fint gitarspill og skaper jubel i Oslo Spektrum. Det deilige. Særegne gitarspillet for bandet er med videwre på «Want» Låta er svevende og intens på samme tid. «Shake Dog Shake» rister bra i salen. En messende Smith og massiv gitarvegg gir et hardt lydbilde, men The Cure har alltid melodien i forsetet.
Store kontraster
De tar det helt ned med Robert Smith alene på kassegitar, før resten av bandet kommer inn.
Mange ekstranumre
Det er fantastisk flott og avslutter første runde med ekstranummer med et bang.
Hitparade
Den direkte, fengende og fjonge «Close To Me» er kanskje bandets lystigste låt og nok et høydepunkt i kveld.
Den direkte, fengende og fjonge «Close To Me» er kanskje bandets lystigste låt og nok et høydepunkt i kveld. «Inbetween Days» er en kort, fengende og flott låt med et gjenkjennelig synthriff. Det er også «Just Like Heaven». Låtene er lystig new wave på sitt beste. Bandet avslutter et langt sett med den lette, korte «Boys Don’t Cry». Her er det så langt unna tungsinn og goth at det er rart å tenke på at mange bare forbinder bandet med det mørke og triste.
God stemning og god konsert
En konsert med The Cure er en reise mellom flere ulike sjangre, og i flere av disse har de skapt dype spor. Goth og new wave ville kanskje ikke vært det samme uten bandet. Selv om sjanger og stemning forandrer seg flere ganger utover konserten, gjør gitarspillet og Smiths stemme at en lett gjenkjenner en låt som The Cure. Jeg må også legge til at Smith er i et usedvanlig godt humør denne kvelden. Bare noen få låter som ikke funket optimalt skiller bandet fra toppkarakter.
Alle foto: Johannes Andersen
Vær den første til å kommentere