– Dette skjæringspunktet mellom å føle seg mutters alene og samtidig totalt avhengig av andre kjenner jeg meg igjen i, og det kler prosjektets mellommenneskelige innhold godt, mener Tony Gonzalez som er Velcro Dog. Han er aktuell med albumet Misanthropology på Westergaard Records.
[iframe style=»border-radius:12px» src=»https://open.spotify.com/embed/album/54o2yHwwETNC9WyTUBnGmP?utm_source=generator» width=»100%» height=»80″ frameBorder=»0″ allowfullscreen=»» allow=»autoplay; clipboard-write; encrypted-media; fullscreen; picture-in-picture» loading=»lazy»></iframe]
Fortell litt om prosjektets tilblivelse.
– Velcro Dog tråkket sine aller første valpesteg helt på tampen av 2019, da jeg plutselig hadde to sanger som ikke føltes som de hørte hjemme i noen av de andre prosjektene. Når pandemien for alvor traff noen måneder senere, ble det plutselig fryktelig enkelt å skrive deprimert, introspektiv musikk, så da gikk resten av 2020 med på å lage et fullt album.
Kan du si litt om bakgrunnen for artistnavnet og hva du ville uttrykke gjennom det?
– En borrelåshund sitter som klistret til flokken sin. Uten flokken er den som en fisk uten vann eller sågar en sjømann uten en drink, med andre ord helt fortapt
Hvor stor del av tekstene er fiksjon og hvor stor del er virkelighet?
Hva skjer når virkeligheten møter rockepoesiens språk og univers?
I hvor stor grad benytter du inspirasjon fra eget og venners liv som utgangspunkt for tekst og melodi?
Fortell om valget av albumtittelen Misanthropology og hva du ville uttrykke gjennom den.
Hvilket forhold har du selv til misantropi/menneskeforakt og antropologi?
– Jeg har en (u)sunn andel misantropi installert i kroppen, så det har jeg et ok nært forhold til. Elsker folk, hater folkemasser. Antropologi droppet jeg ut av på universitetet i Tromsø i 2000, så min ekspertise på det feltet er litt mer marginal.
Det er en gjennomgående ganske mørk stemning og tematikk på skiva. Fortell litt om det.
– Jeg har alltid hatt en dragning mot de mørke og mer lugubre sidene av livet, noe som har kommet til uttrykk ikke bare i Velcro Dog, men all musikk jeg har vært delaktig i å skrive. Har hørt at melankoli er vinduet til sjela, kanskje det er noe i det? Jeg er nok mer trubamoll enn trubadur.
Musikalsk skiller skiva seg ganske mye fra dine andre prosjekter Barren Womb, Twin Serpent, Dårli te beins og Oma Desala. Fortell litt om behovet for å la ulike sider av ditt musikalske talent og din musikalske personlighet slippe igjennom.
– Jeg har alltid hatt en dragning mot de mørke og mer lugubre sidene av livet, noe som har kommet til uttrykk ikke bare i Velcro Dog, men all musikk jeg har vært delaktig i å skrive
Du har valgt å gjøre det meste selv denne gangen. Fortell om det valget.
Kan du fortelle om de gjesteartister som har vært med og hva de har bidratt med og tilført skiva?
Fortell om den triste hunden på forsidetegningen til skiva og om hvordan den relaterer til albumet.
Kan du til slutt velge dine ti misantropiske favorittlåter og si hva du har likt ved dem?
Arcade Fire – Neon Bible
– Denne låten maler et bilde av en samtid som tar springfart inn i en dystopisk framtid.
Angel Olsen – White Fire
– Denne sangen har holdt meg med selskap mang en gang på tristfylla.
Gillian Welch – The Way it Goes
– En oppramsing av triste skjebner.
Nick Cave – People Ain’t No Good
– Her tenker jeg tittelen sier alt.
Rhiannon Giddens – Mountain Banjo
– Tekst blir overflødig når man kan lire av seg misantropiske toner av dette kaliberet.
Sharon Van Etten – Constellation Prize
– Jeg digger hvordan Sharon viser at misantropi springer av og til ut fra fucka kjærlighet.
Steve Von Till – Snake Song
– Egentlig en låt av Townes Van Zandt, men denne coveren er om mulig enda bedre og ti ganger mer «gallete».
Swans – Reeling the Liars In
– Michael Gira har vunnet VM i surpomp flerfoldige ganger, men her kan man spore et snev av glede i å brenne løgnere på bålet.
Timber Timbre – Demon Host
– I likhet med mange andre låter på listen, så har vokalen på denne låten en hul smerte som jeg er særdeles svak for.
Tommy Tokyo – Far Between Highlights (And Further the Distance Grew)
– Tenk å evne å formidle noe så dystert på et så vakkert vis.
Vær den første til å kommentere