Warhaus: Sofistikert crooning og mørk pop

Warhaus på Parkteatret. Foto Kate Helen Gustavsen.
Belgiske Warhaus var mer enn severdig med sitt svært gjennomtenkte og godt gjennomførte noir-kunstpopshow på Parkteatret i Oslo på torsdag. Karakterisert av et sensuelt driv, kontrollert og stemningsfull crooning, benyttet Warhaus gjentatt bruk av mørk og varm perkusjon, sofistikerte og fengende mollstemte poplåter.

Scenen har for anledningen et art deco preg med en oval lysende sylinder som setter stemning som sammen med lyssetting skaper en lunar atmosfære.

Etter en kort introlåt kommer frontfigur Maarten Devolvere non chalant gående ut på scenen før han etter hvert så smått innleder med de første frasene fra «I’m Not Him». En sterk melodisk følsomhet gjennomsyrer det vi får være vitne til i Warhaus halv annen time lange opptreden. Det er som vi blir omsluttet av musikken og bare må vugge med de tunge underliggende groovene. Forestillingen og sceneoppsettet har en tydelig gjennomtenkt dramaturgi og estetikk.

Eefje de Vissee på Parkteatret. Foto: Kate Helen Gustavsen
Et mørkt pop-univers

Musikken er sofistikert, på samme måte som Roxy Musik og David Bowie, og samtidig ærlig og morsom.

Før de kom så langt, spilte naboen Eefje de Vissee, som bare bor et par hundre meter unna Devolvere i Amsterdam, tross en stygg forkjølelse. Poppen hun leverer er helt grei. Samtidig skjønner vi også hvorfor hun ikke er særlig kjent utenfor hjemlandet. Det føles som om vi har hørt det bedre og mer egenartet før.

37-åringen Maarten Delvoldere fra Balthazars sideprosjekt, karakteriseres gjennom hans hviskende barytonstemme og rike musikalske harmonier. Samtidig brettes underbevisstheten, tanker, og følelser fra ikke-ideell kjærlighet ut. I tekstene tematiseres sex og møter.

Vi skal inn i et mørkt pop-univers hvor de største ledestjernene er artister som dEUS, Burt Bacharach, Radiohead, Tom Waits, Leonard Cohen, Nick Cave og Serge Gainsbourg. Musikalsk lyder det vel i grunnen nærmest de belgiske kollegene fra Antwerpen eller Brett Daniel’s Spoon. Musikken er sofistikert, på samme måte som Roxy Musik og David Bowie, og samtidig ærlig og morsom. Her møter klubbjazz moderne yachtrock. Noe av det besnærende er hvordan de sømløst vender låtene inn i uventede passasjer og ikke nødvendigvis alltid benytter de vanligste akkordene.

Warhaus på Parkteatret. Foto: Kate Helen Gustavsen
Blyg frontfigur, stort lydbilde

Dype grooves klinger forførerisk ut i lokalet. Det er noe befriende løst, nesten falleferdig ved arrangementene med et cineastisk lydbilde.

Noen ganger får stemmen til frontfiguren følge av et kor hvor de andre musikerne i livekvintetten bak soloalteregoet bidrar. Dette gir mer vokal tyngde og kompenserer for begrensninger i hans eget vokalspenn og kraft.

Mange av låtene er orgeldrevne, og vi hører også plenty gitar og bass. Blåsere, som trompet og saksofon, samt innslag av fiolin, figurerer gjerne i en og samme låt.

Warhaus kan rockekklisjéene, til tross for at frontfiguren virker noe blyg og fraværende. Når Delvoldere inderlig går ned på kne foran publikum, er det med en klar tanke og intensjon når han senere kommer ut blant oss for å gjøre karaoke på første ekstranummer. Tropene er innstudert, men ikke nødvendigvis påtatte eller personlig. Blåserne fremmer romklang og effekter i lydbilder.

Langsomt bygger de opp en særegen atmosfære i rommet. Dype grooves klinger forførerisk ut i lokalet. Det er noe befriende løst, nesten falleferdig ved arrangementene med et cineastisk lydbilde. Repetisjoner brukes med hypnotisk effekt med fiolinen som innslag av melankoli.

Glimt fra alle skivene

Materialet vi får sveiper innom alle skivene, men vi får ikke av den grunn nødvendigvis alle personlige favoritter eller de ultimate versjonene.

En noe tam «No Surprises» skuffer litt og vi savner vi «Machinery». Muligens hadde førstnevnte trengt vokalhjelpen fra eksen Sylvie Kreusch, som var vokalist på skiva Karaoke Moon fra i fjor? Ihvertfall kunne vi tenkt oss et mer sugende, pumpende trøkk og ekspanderende lydbilde. «Love is a Stranger» utføres imidlertid smakfullt.

På «Beaches» flettes elementer fra «The Winning Numbers» inn i en spesialversjon for 13. mars og Oslo. Den bejaende stønningen og ojingen i «It had to be you» fascinerer.

Warhaus på Parkteatret. Foto: Kate Helen Gustavsen.
En trivelig og fornøyelig aften

Den er fin og sprer glede i lokalet der sekvensen på alle måter et et artig innslag.

Så kommer han plutselig ut blant publikum bærende på en liten lyskaster. Han synger Frank Sinatra-låten «My Way» (opprinnelig skrevet av Jacques Revau, Gilles Thibaut og Claude Francois under navnet «Comme d’habitude» og innspilt av Francois i 1967) med teksten på TV-skjermen plassert på veggen på venstre side i konsertlokalet. Låten kjenner vi selvfølgelig godt, også med Elvis Paul Anka, Sex Pistols og utallige andre. Den er fin og sprer glede i lokalet der sekvensen på alle måter et et artig innslag.

«Open Window forsegler» aftenen med forloren, problematisk kjærlighet, det lyriske-jeg ikke kan glemme eller gi slipp på.

«How I used to touch and touch your Beauty

Now You’re a Song from an Open Window to me».

Det har vært en mer enn trivelig aften som frister til gjentakelse. Skal vi innvende noe må det nok være at vi også generelt kunne tenkt oss mer villskap og rå energi i fremføringene. Men det var altså fornøyelig delikat og rikt.

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*