Tross at alderen har gjort sitt med Zamrockpioneren Jagari og starten var noe avventende fra både band og publikum i Oslo-havns vannkant på SALT ble det en inspirende aften i selskap med det reformerte og nå internasjonale bandet WITCH 22.august med medlemmer fra Zambia, Nederland, Tyskland, Usa og Sveits.
Høres det ikke ut som en drøm med en sammensmeltning av Parliament og Black Sabbath eller The Rolling Stones og James Brown? Hardtrockende og funky på en og samme gang. WITCH har sugende driv, tyngde og groove som gjør det vanskelig å stå eller sitte stille. Fundamentet er ofte british Invasion ( The Beatles, The Yardbirds, The Rolling Stones, The Who, etc.) og Chicago blues Det er heller ikke fritt for afrobeat og lokal zambisk koloritt verken i musikk eller tekster, selv om Jagari spøker med at han sang på engelsk så heksene og trollmennene ikke skulle få med seg tekstene hans.
Dans, glede og showmanship
Og showmanship er det plenty av fremdeles, ikke minst fra fra frontmannen.
Zamrockbandet WITCH brakte altså dans og glede til spillesteder SALT i Oslo hvor av mye av energien kom fra den aldrende, men karismatiske frontmannen og ledere Jagari, Emanyeo Chanda tross at han har nedtonet mye av villskapen fra yngre år og de to ivrig dansende back-up sangerne Theresa Ng’ambi og Hanna Tembo, – som også fikk to låter i fokus med hovedvokal, men hvor hele oktetten etter en noe laber start fikk rørt frem ett reelt kok utover i den åtti minutter lange konserten.
Det tar ikke lang tid før store deler av salen danser ivrig med.
Rocken fikk vike for disco
Backupsangernes låter er ekstra funky og farlig nære både rare soul og disco.
De nye medlemmene blant annet med bakgrunn i Jacco Gardner og L’Eclair tilføyer noen nye impulser til det hele. Bassisten selv (Jacco Gardner) må gjøre lite ut av seg noe bortgjemt i bakgrunnen på scenen, men basslinjene har en egen sterk signatur der de groover smakfullt. Backupsangernes låter er ekstra funky og farlig nære både rare soul og disco.
We Intend to cause Havoc
We Intend to cause Havoc som både er et akronym for bandnavnet (noen ganger skrevet W.I.T.C.H.) og tittelen på dokumentarfilmen fra 2019 som har vært med å løfte bandet til nye høyder sammen med gjenutgivelser av alle gamle plater på Now Again Records og Shadoks Records og det nye albumet Zango fra 2023 på Desert Daze Sound (med bidrag fra nylig Melafestivalgjestende Sampa The Great m.fl.), kan si noe om gløden og kraften vi er vitne til selv om det ikke lenger er halsbrekkende stunt, kaos eller like rått. Chanda starter med å gå bak og slå på cymbalene til den bulgarske trommisen Nic Mauskovic, og er snart både her og der på scenen, pekende og gestikulerende eller så spiller han rytmeinstrument når han ikke bærer vokal.
Innblikk i zambisk hverdagsliv
Jagari virker så tilfreds over å ha gjenfunnet rollen som rockesanger og stråler.
Jagari ber oss tilgi og vise overbærenhet i stedet for vold, men advarer også mot å ta kjæresten for gitt. En dag vil de få nok og forlate deg, sier og synger han
De inkluderer også publikum i det hele. Ganske tidlig tar han runden på første rekke med en kubjelle og trommestikker og får en rekke ulike tilhørere til å bidra med sine rytmer.
Stor musikalsk variasjon
Smilende går de fleste hjemover denne regnfulle sensommerkvelden.
Det som de nyere albumene også har er det tette groovy samspillet til Gardner og Mauskovic og den vokale lekenheten og energien til back-up sangerne Ng’ambi og Tembo.
Ellers får vi vekselsvis duellerende gitarer, soloer og harmonier fra de to gitaristene Stefan Lilov og JJ Whitfield (Jan Weissenfeldt).
Det er jevnt over stor musikalsk variasjon. På «Strange Dream» tar Jagari frem den akustiske gitaren og gjenforteller en vond drøm fra Egypt, hvor han aldri har vært, i en melankolsk vise.
Signaturlåten «Lazy Bones» runder av hovedsettet og er et klimaks for den kraftfulle suggererende groovy rocken, men publikum får lokket de ut til et ekstranummer.
Smilende går de fleste hjemover denne regnfulle sensommerkvelden.
Fotogalleri: Luis Benitez Ruiz
Vær den første til å kommentere