For mange var Witchcraft det store dra-plasteret for doom- og hardrockfestivalen Høstsabbath i Oslo fredag 27.oktober. Magnus Pelander og Co leverte med følsom, sårbar vokal og heftige psykedeliske proto-metalriff i en full Kulturkirken Jacob.
I forbindelse med 10-årsjubileumet hadde festivalen økt antallet band og lagt til en ekstra scene kalt «Dome» i nabobygget DOGA utover de velkjente «The Chapel» og «The Crypt» i Kulturkirken Jacob, og Verkstedet på andre siden av Hausmannsgate for mindre og up-and-coming band.
Det er ikke så ofte man får muligheten til å se Witchcraft live. De spiller et begrenset antall konserter og da gjerne festivaler. Sist de var i Norge var under Inferno festivalen i 2019. Her til lands er vi mange som har fått et forhold til bandets musikk. Venninnen reiste f.eks. fra Haugesund primært for å få med seg disse svenskene. Witchcraft er igjen en trio i dag. De har vært igjennom mange medlemsbytter, men så lenge låtskriver Magnus Pelander er på plass har de en gjenkjennelig stil og sound.
Euforisk psykedelia, men også vemodig melankoli
Det som alltid vinner denne anmelderen over er den sårbare vokalen, inspirert av Roky Erickson og de nærmest seremonielle, høytidelige, klangfulle riffene.
Den apokalyptiske metallen til Witchcraft fylles av euforisk psykedelia, men også vemodig melankoli. Det som alltid vinner denne anmelderen over er den sårbare vokalen, inspirert av Roky Erickson og de nærmest seremonielle, høytidelige, klangfulle riffene. Stemmen er begrenset, men emosjonelt bevegende.
Headbanging, rastafletter, hissige riffe og rasende backbeat
Når debutsingelen «No Angel No Demon» toner utover lokalet er stemningen upåklagelig god og vår utskremte er også opprømt og i godstemning.
Mange av låtene kan strekke seg over tid og bli lange. Loopende wah-wah-gitarpedal-sekvenser og trillende soloer sørger for variasjon og jubel ute blant tilhørerne. Når debutsingelen «No Angel No Demon» toner utover lokalet er stemningen upåklagelig god og vår utskremte er også opprømt og i godstemning. Referanser til Tolkien og spirituell besatthet. Tekstene er i blant noe stotrende og grammatikalsk feilaktige, men får likevel frem en atmosfære.
«Verdens beste hardrock-assosierte band»
Svensken undrer også om vi liker kjappere låter før de drar i gang et mer temposterkt nummer til entuasiastisk respons.
Etter en time er det slutt. Bandets tilmålte tide er over og vi får ingen ekstranummer. Det var et trivelig gjenhør med bandet selv om de bare delvis hentet frem den aller største ekstasen i meg. Danskene i LLNN er nok de jeg føler aller mest behov for et snarlig livegjensyn med. Deres fryktinngytende, blytunge hardcore satt- ikke overraskende- som et skudd det vi fikk med oss av den konserten. Det groovet også usedvanlig godt av Sir Admiral Cloudesley Shovell.
Vær den første til å kommentere