Oslo-bandet Wolves Like Us er tilbake etter 5 års «voksenpause» og slapp sitt nye album «Brittle Bones» på Pelagic Records forrige fredag.
Vurdering
Wolves Like Us – Brittle Bones 6/6«Etter tre europaturnéer og et dusin show i inn og utland for å promotere «Black Soul Choir», tok vi oss tid til å finne ut hvor vi skulle med bandet, lagde demoer og prøvde å finne veien gjennom voksenlivets fantastiske platthet. Med ni barn mellom oss, er vi litt eldre og gråere, men drivet er fortsatt der, ti år etter starten.»
Høye forventninger
De to foregående albumene «Late Love» (2011) og «Black Soul Choir» (2014) ble godt tatt imot av kritikerne, så forventingene er høye når undertegnede gir skiva første spinn. Den åpner med den punkete «Stand up to Get Down», som er lettere og tightere enn forventet. Det lenkende og repeterende riffet i introen fanger øret mitt raskt, og låten løftes enda mer med den kraftige basstromma og den fengende takten.
Det første som slår meg, er at vokalen er mye stødigere enn på de foregående utgivelsene.
Så blir alt tatt ned litt med «Property of Dortmund». Her forventet jeg en rolig instrumental-låt, men den tanken ble fort brutt av en statisk amp-buzz. Gitarriff og lenkede trommepartier fyller øregangen, flott akkompagnert av Lars’ skrapende og kraftige stemme.
Dype basslinjer og 90-tallet
Selv om pausen har gjort dem godt, så håper jeg ikke at vi må vente fem år på mer.
«Ash Wednesday» snuser mer på «hardcore»-sjangeren, særlig på vokal-stilen; her er det små-partier med litt growling, men disse partiene går såpass mye igjen at de preger hele låten. Instrumentalt er den ikke like hardcore, men mer enn tung nok. «Devil Stare, Part Two» er den mest interessante låten; her lekes det godt med både sjanger og vokal. Jeg får igjen 90-talls alternativ rock/grunge-vibber, men det er også flere rimelige heavy partier, med drypp av lette, melodiøse gitar-strofer, som sklir ut i skitten rock og jeg digger det.
På «On the Low» kommer det inn noen på backing-vokal, nå vet jeg ikke om dette er en gjest eller om det er noen fra bandet, men det er en gledelig overraskelse og gir låten enda mer dybde.
«Plastic on The Fire» får den utakknemlige jobben å avslutte et album. Den tar tempoet betraktelig ned – det er mørkt, tungt, rolig og seigt; med nydelige gitarpartier og rasp growlende vokal. Et veldig godt valg som siste låt.
The Devil is in the Details
Det er som man sier: «the devil is in the details», og her virker det som at ingenting er overlatt til tilfeldighetene.
Det er som man sier: «the devil is in the details», og her virker det som at ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Selv om pausen har gjort dem godt, så håper jeg ikke at vi må vente fem år på mer. Det virker nemlig som om de virkelig har funnet sin sound, en sound som er balsam for min kalde høst-sjel.
Vær den første til å kommentere