– Musikk har en evne til å formidle visse følelser og stemninger som ord alene ikke kan gjøre. Når jeg oppdaget punk og hardcore i tidlige tenår elsket jeg hvordan man kunne hoppe rundt og ødelegge ting mens vi lyttet til denne typen musikk, mener gitarist Felix Gebhard i trioen Zahn som er aktuelle med sitt selvtitulerte debutalbum på Crazysane Records.
Zahn står for stoisk,stram, hardtslående rock med voldsomt driv og store fakter. Det er dansbart og kan gi assosiasjoner til både Battles, Metz, Melvins og The Jesus Lizard. Kaotisk, omskiftelig, romlig og sirkulært men også in your face. Her får dere en liten introduksjon til det relativt nystartede, kritikerroste tyske bandet med tidligere medlemmer fra Heads, Eisenvater og The Ocean. Mannen fra Einstürzende Neubautens liveband forteller her om plateinnsplling i landlige omgivelser blant hunder, hester og kyllinger, den personlige gleden ved hardcorepunk og hvordan de tre møttes.
Kan du først fortelle litt hvem du er?
– Mitt navn er Felix Gebhard, jeg spiller gitar i Zahn. Jeg har spilt i ulike band siden jeg var 19. Jeg var relativt sent ute med å plukke opp gitaren; lærte meg så noen akkorder og spilte inn mitt første band Shitlists “7” noen få uker etter at noen lærte meg barre akkorden. Det var livsforandrende. Etter det har jeg lært meg litt flere triks og kan få det til å se ut som om jeg faktisk vet hva jeg holder på med.
Fortell litt om bakgrunnen for bandnavnet
– Vi ville ha et kort og snappy bandnavn. Tenner er de hardeste beinene i kroppen, noe som er ganske kult, i tillegg syntes vi det skulle bli gøy over tid å se hvordan folk som ikke er familiære med tysk ville uttale det.
Hvordan startet Zahn?
– Nic og Chris hentet meg inn etter at vi spilte en konsert sammen med våre respektive band og prosjekter i slutten av 2019. Vi tenkte at det skulle være interessant å møtes et par ganger og se hva som kom ut av å sammenføre våre musikalske ideer. Da ante vi lite om at vi noen få måneder senere skulle få masse tid til å videreutvikle bandet. Etter det har vi ikke sluttet å spille.
Hva gjorde deg lidenskapelig overfor musikk?
– Musikk har en evne til å formidle visse følelser og stemninger som ord alene ikke kan gjøre. Når jeg oppdaget punk og hardcore i tidlige tenår elsket jeg hvordan man kunne hoppe rundt og ødelegge ting mens vi lyttet til denne typen musikk.
Hvilken musikk var du omgitt av under oppveksten?
– Min far er en innbitt Johann Sebastian Bach-tilhenger, og selv om jeg ikke er noe religiøst menneske så elsker jeg likevel Bach`s store korverker.
Hva fikk deg i gang med å spille?
– Mitt første band spilte tidlig 80-talls hardcoremusikk og jeg kan minnes at ovennevnte faktor med å hoppe rundt og ødelegge spilte en viktig rolle.
Hvorfor ble gitaren ditt instrument?
– Det første bandet trengte en gitarist, derfor begynte jeg med gitar.
Har du en favorittgitar, forsterker, pedal eller mikrofon?
– Jeg benytter hva som helst. Noen ting holder seg over tid så jeg beholder de, andre ting leverer jeg videre. Når det gjelder gitareffekter så er jeg generelt en fan av distortion og delay.
Hvor viktig er det å ha «riktig» utstyr for å få det til å låte slk du vil?
– Jeg vet ikke hva du mener med “riktig” , men det er definitivt noen elementer – instrumenter eller effekter – som vi benyttet da vi fant frem til vårt lyduttrykk, som vi nok skulle være hjelpeløse uten, nå som vi har bragt de på banen. Personlig forsøker jeg å unngå å bli en slave av teknikken, men ja – det er noen typer utstyr som jeg må ta med meg når jeg spiller med dette bandet.
Har du hatt noen idoler eller forbilder som har vært viktige i forhold til egen musikkdannelse?
– Jeg plukker opp noe fra all musikk som jeg lytter til, og hver eneste konsert som jeg går på. Jeg har ingen enkeltstående rollemodell som jeg ser opp til. Det er mer slik at det er mange ting som jeg har fått med meg som lytter som informerer måten jeg uttrykker meg gjennom musikk. Det er en pågående prosess.
Hvordan vil du si at bandkjemien og dne musikalske kjemien i Zahn skiller seg fra de andre bandene som dere er involverte i som Heads., Eisenvater, The Ocean, Einstürzende Neubauten?
– Jeg kan ikke snakke for de tre første gruppene som du nevner iden jeg aldri har vært del av noen av de. Når det gjelder Einstürzende Neubauten- så spiller jeg bare med de live og er ikke involvert i studioarbeidet.
Kan du fortelle litt om de ulike muskernes styrke og rolle i Zahn
Nic Stockmann – trommer
Chris Breuer -bass
Felix Gebhard -gitar
– Jeg tror at vår styrke som gruppe er at vi alle tre har en liknende estetikk i tankene som alle arbeider mot når de spiller. Endel trenger vi ikke å diskutere, det faller bare på plass.
Fortell litt om gjestene som er med på platen
Peter Voigtman – trommer og tambourine på «Pavian»
– Peter spilte inn albumet og er også en veldig dyktig trommis. Han har Die Mühle Studios og spiller i The Ocean. Når vi trengte ekstra trommer på den låten så spurte vi ham og han var hyggelig nok til å si ja.
Fabian Bremer – gitar, synthesizer på «Pavian» og «Staub»
– Fabian designet albumomslaget og fant også tid til å bidra med noen pålegg. Han spiller i Radare og Aua.
Wolfgang Mösti – gitar på „Zerrung“
– Wolfgangs gitarspor til Zerrung åpnet en dør som vi ikke hadde oppdaget. Han spiller blant andre i Mile Me Deaf.
Alexander Hacke – synthesizers on „Tseudo“ og Lochsonne Schwarz“
– Alexander ga oss noen ville og interessante synthesizer biter til de ovenfor nevnte låtene. Han spiller i Einstürzende Neubauten og hackedepicciotto.
Sofia Slavo – saksofon på „Gyhum“ og „Akroyd“
– Jeg tror at vår styrke som gruppe er at vi alle tre har en liknende estetikk i tankene som alle arbeider mot når de spiller.
Jeg har laget noen stikkord som jeg vil at du skal si litt om forholdet til og hva de kan si om Zahn
Noise Rock
Et begrep fra 1990-tallet som jeg for det meste forbinder med plateselskapsetiketten Amphetamine Reptile Records
Avant Garde
Faktumet at avant garde opprinnelig var en militært begrep har alltid gjort meg litt mistenksom i forhold til det. Anvendt om kunst så kan jeg forstå hva folk mener når de benytter det, selv ville jeg ikke gå så langt som å si at Zahns musikk er avant garde, siden jeg ikke anser vår musikk som revolusjonær eller grenseoverskridende.
Instrumental Musikk
Jeg liker at vi ikke benytter vokal i Zahn. Det levner mer rom til musikken, ved å holde det minimalistisk åpner opp for at vi musikalsk kan gå steder som vi nok ikke kunne om vi måtte la det bli plass til ord.
Minimalism
– Jam Econo.
Free Jazz
– Ornette Coleman.
The Jesus Lizard
– Et fabelaktig band som jeg, dessverre, aldri har hatt muligheten til å se live.
Metz
– Et fantatstisk band som jeg ser frem til å se opptre live.
Red Fang
– Et glimrende band med ekstremt underholdende musikkvideoer.
The Cramps
– Et fabelaktig band som jeg, dessverre, aldri har hatt muligheten til å se live.
The Stooges
– Iggy er en helgen.
U2
– Min kunnskap om U2 begrenser seg til the Joshua Tree albumet, som jeg likte da jeg var 12. Det er noen bra låter på det.
Melvins
– Som Coca-Cola. Du vet hva du får når du åpner en ny boks/et nytt album. De skuffer aldri. Fantastisk live band!
Soundgarden
– Min kunnskap om Soundgarden ender med Badmotorfinger, som er et supert album. jeg husker når jeg lyttet til tidligere låter fra SST-perioden at det låt cheesy i mine ører. jeg var nok ikke klar for rocken. men det vokste på meg.
Ennio Morricone
– Mesteren/The Maestro.
Direkte,høyt,ondskapsfullt,ustoppelig, drivende,kaotisk,harde riff, bankende trommer,rytmiske sykluser,store melodier,atmosfærisk/ romlig,dansbart,abstrakte mønster, kompakt, in your face/maskulint,swagger,stoisk, lydeffekter,temposkiftninger,akkordforandringer,reverse delay,fuzz
– Ord.
Buddhism/Zen/meditation
Alt er en illusjon.
Dere har laget tre musikvideoer til platen så langt. Fortell litt om de, videoregissørene og låtene som dere har valgt å illustrere.
«AYKROYD»
Video by Dimitris Armenakis.
– Dimitri er en mann som vi oppdaget via den interessante verden som internett utgjør. Han er en veldig talentfull animasjonsartist. hans stil syntes perfekt til å illustrere en av våre låter. Han var klar for det og s nage som han jobbet med endte opp med å bli Aykroyd.
«TSEUDO»
– Denne har vi gjort selv. Hele greien kostet oss bare en liter diesel og et håndtrykk.
«PAVIAN»
Nå har det også kommet en helt ny video. Denne gangen til låten “SCHRANCK”
– Animasjonsregissøren Headphaser/Mike Batzer benytter seg av den muskuløse formendrende, muskuløse danseren Schranck på en kort reise i en forstyrrende verden av farger, former, plastikkender og offentlige visninger av filmer i filmer.
Albumet ble spilt inn av Peter Voigtmann i Die Mühle Studios i Gyhum.
– Die Mühle er på landsbygda, fjernt fra storbyens stress og distraksjoner. Det er mange dyr som bor der – kyllinger, hester og to veldig store men vennligsinnede hunder. Peters innspillingsrom høres ikke ut som noen andre. Det viste seg å være det perfekte sted for Zahn til å spille inn.
Fortell litt om plateselskapet deres Crazysane Records
– Crazysane er den beste plateetiketteen i hele verden. Alle andre plateselskap er ikke like bra.
Hvordan ble dere påvirket av lockdown og Covid-19 tiltakene?
– Det ga oss mye tid til å spille inn albumet.
Hva tenker du om de tyske myndighetenes tiltak for musikk og kulturlivet under pandemien?
– Det har vært mange ulike statlige programmer i løpet av de siste halvannet årene for å hjelpe selvstendig næringsdrivende som jobber med musikk, turneer etc som faktisk har vist seg å være ganske så hjelpsomme.
Femten spor som speiler Felix Gebhards egen personlige smak
Black Flag – Nervous Breakdown
Patti Smith – Ask The Angels
Talk Talk – Happiness Is Easy
Fehlfarben – Grauschleier
Slayer – Angel Of Death
RKL – Scab On My Brain
John Coltrane – A Love Supreme, Part I – III
Kirsty MacColl – He’s On The Beach
Ton Steine Scherben – Halt dich an deiner Liebe fest
Stevie Wonder – Superstition
Nina Simone – Ain’t Got No / I Got Life
Television – Marquee Moon
David Bowie – Life On Mars
Dinosaur Jr – Littly Fury Things
Ideal – Berlin
Skulle du være på kontinentet kan bandet kan oppleves live på følgende tidspunkt/sted:
November 6 Nürnberg (DE), Z-Bau w/ Miira
November 26 Leipzig (DE), Mörtelwerk w/ Delving
Vær den første til å kommentere